Hej
Vid byte av tak upptäcktes det att på den delen av övervåningen som varit isolerad behövde takstolarna bytas ut. Taket hade bitvis varit otätt och det hade legat fukt mot takstolarna, i spånet som fungerat som isolering.

Jag befann mig inte på plats, utan fick se bilder byggarna skickade till mig. När jag nu var där och tittade igår såg jag att de använt material som vi köpt till annat. Helt ok naturligtvis, men räcker det verkligen?
Takstolarna i original var av timmer, ca 5". Detta är ersatt med vanliga reglar 45*120, ihopspikade två och två.
Det ser lite klent ut.... Jag kan inget om snözoner, men nog sjutton kommer det en del uppe i Hälsingland.

Är det ok att göra så, eller har de bara försökt skynda på arbetet för att hinna till nästa?

Tacksam för svar.
 
Mikael_L
Har du någon bild?
 
Jag ska tillbaka imorgon, kan ordna det då.
 
20141117_084503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grovleken på de nya brädorna är det nog inget problem med men jag tycker att skarven till det gamla virket ser lite vek ut. Jag hade helst velat ha en hel 45x120 på varje sida om skarven för att hålla ihop det hela men det bygger jag bara på magkänsla.
 
Redigerat:
Man kan inte lyssna för mycket på magen;)

Jag ska försöka få tag på en besiktningsman/byggingenjör som kan komma och titta. Hellre den kostnaden än att få ett tak i huvudet i vinter:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.