Vi har ett litet fritidshus på 24 kvm som är byggt 1969. Det är rätt typiskt för den tiden. Byggt i trä, fjällpanel, 4x6 meter, pappklätt tak med rätt låg taklutning, m.m. Huset är rätt litet och vi kommer förmodligen att bygga till det en del framöver. I höstas lät vi bygga ett till hus på 20kvm som barnen kommer bo bi. Där valde vi en taklutning på 45 grader med full takhöjd i ena halvan och ett sovloft i den andra. Taket är av den där lite mer gammalmodiga typen av galvad pannplåt.

Redan innan hade vi haft funderingar kring att ändra taket på vårt hus på 24 kvm. Nu när det står ett annat hus bredvid med högre tak känner vi att det är ett måste att höja taket. Vi funderar på att byta ut taket till ett på 45 grader och på köpet kanske få lite vindsyta att peta upp lite småsaker på.

Skulle man kunna göra enligt följande eller verkar det helt fel?
1. Plocka bort papp och det spontade virket under pappen.
2. Kapa bort det övre av takstolen och bara spara den delen som "ligger på undertaket".
3. Bygga nya takstolar i 45 graders lutning.
4. Montera dem i den delen som finns kvar av den gamla takstolen.
5. På med ny takspont alternativt masonit.
5. På med pannplåt.

Det är ett rätt litet hus och jag är inte helt opraktisk.Tycker det är kul att bygga och vill göra så mycket som möjligt själv men jag har aldrig jobbat med tak och är därför lite osäker. När jag funderar kring hur man skulle göra verkar det inte vara allt för svårt. Kan jag ha rätt eller missar jag något viktigt?
 
Hittar just nu inga bra bilder på huset men här är i alla fall en som visar vad det är för typ av hus. (Han på bilden är inte vår trädgårdsmästare utan en som hjälpte till att flytta huset förra sommaren.)
Huset flytt (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Borde inte vara något problem. Underliggaren som du tänkte återanvända kan dock vara problemet. Den är förmodligen för kort för att användas till en högre lutning. Då blir det nog enklare att tillverka nya takstolar innan du börjar riva yttertaket. Men då måste du ju även riva innertaket. Så skippa detta.

Prova att i stället behålla hela den gamla takstolen och bara lägga till en ny överarm och stödben ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.