Q
Hej jag funderar på byta min takfläkt för frånluften till en med 0-10V styrning.
Måste man byta hela kåpan på taket eller byter man bara innehållet?

Anledningen att jag vill byta är att jag har endast en manuell styrning bakom köks fläkten idag, så är bökigt att justera hastigheten.
Är igentligen Aliance styrning men sitter vanlig fläkt idag.

Tänkte det skulle lira med min hemautomation så man kan ställa att den ökar flödet på kvällarna nu på sommaren för att få ner temperaturen inne.
 
Börja med att köra din nuvarande fläkt på full fart ett par kvällar. Du kommer att märka att ingen ändring av temperaturen sker och då kommer heller inte en ec-fläkt att göra nån skillnad. EC-fläkten spar lite på driftselen men f.ö är det ingen skillnad. Har du köpt en alliansfläkt med 0-10voltstyr och takfläkten har levt ett långt liv så blir det naturligtvis bekvämare med byte.Säkrast o enklast brukar vara att montera en ny takfläkt, istället för/ eller på den bef takgenomföringen. Är du händig och letar upp ett likvärdigt fläkthjul på ebm https://www.ebmpapst.se/sv/produkter/Radialfläktar/Radialfläktar-utan-kåpa/ så går det att klara sig lite billigare undan.
 
Q
E exerg skrev:
Börja med att köra din nuvarande fläkt på full fart ett par kvällar. Du kommer att märka att ingen ändring av temperaturen sker och då kommer heller inte en ec-fläkt att göra nån skillnad. EC-fläkten spar lite på driftselen men f.ö är det ingen skillnad. Har du köpt en alliansfläkt med 0-10voltstyr och takfläkten har levt ett långt liv så blir det naturligtvis bekvämare med byte.Säkrast o enklast brukar vara att montera en ny takfläkt, istället för/ eller på den bef takgenomföringen. Är du händig och letar upp ett likvärdigt fläkthjul på ebm [länk] så går det att klara sig lite billigare undan.
Fläkten i sig är väl inte dålig, dock har den snurrat där uppe i 40 år och ser ut att va original.

När jag skall byta köket i vinter så skall jag ha en vanlig fläkt och eget utblås för den. Så takfläkten kommer endast vara för ventilation .

Måste jag byta allt eller passar en sån här på befintlig huv?

https://www.soliduct.se/takflakt-salda-300-c-ec-svart/p-2759.htm
 
  • Gammal takfläkt på brun takpannor, mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du ha en köksfläkt så får du separera rören där de går ihop ,på vinden, strax under fläkten och sätta en ny takhuv där köksfläkten kan blåsa ut genom när den sätts på. Uttaget där detta rör suttit får du plugga/täta. Har du en transformator eller tyristor till nuvarande fläkt så är det bara att sänka farten om du tycker det suger onödigt bra. Det går naturligtvis att krångla till det om man vill men är det inget fel på fläkten så.....
 
Q
E exerg skrev:
Ska du ha en köksfläkt så får du separera rören där de går ihop ,på vinden, strax under fläkten och sätta en ny takhuv där köksfläkten kan blåsa ut genom när den sätts på. Uttaget där detta rör suttit får du plugga/täta. Har du en transformator eller tyristor till nuvarande fläkt så är det bara att sänka farten om du tycker det suger onödigt bra. Det går naturligtvis att krångla till det om man vill men är det inget fel på fläkten så.....
Jag tänkte man kunde göra hål i väggen för köksfläkten, vist blir det lite mer tryckfall med böj men slipper hål i taket. tänkte en sån här huv på utsidan.
 
  • Vit köksfläktshuv avsedd för väggmontering med nät på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då bör du kolla lite på brandskyddskrav för köksfläkt.

Om du har utblåset ut ur vägg. så måste väggen brandskyddas, alternativt att röret måste gå ut långt. Och om du har en takfot eller annat som sticker ut ovanför så skall det vara långt skyddsavstånd dit också, kommer inte ihåg siffrorna, men typ 1,5 m.

Tänk dig att du har en brand i kanalen (brand i stekpannan som sprider sig upp i fläkten). Då skall du kunna en blåslampa ut ur det där utblåset i 15 minuter utan att någon annan del av huset skadas, sedan efter 15 minuter antar man att brandkåren släckt.

Av samma skäl måste kanalen som kan gå upp mot taket vara brandskyddsisolerad, oftast 30mm mineralull.
 
Q
H hempularen skrev:
Då bör du kolla lite på brandskyddskrav för köksfläkt.

Om du har utblåset ut ur vägg. så måste väggen brandskyddas, alternativt att röret måste gå ut långt. Och om du har en takfot eller annat som sticker ut ovanför så skall det vara långt skyddsavstånd dit också, kommer inte ihåg siffrorna, men typ 1,5 m.

Tänk dig att du har en brand i kanalen (brand i stekpannan som sprider sig upp i fläkten). Då skall du kunna en blåslampa ut ur det där utblåset i 15 minuter utan att någon annan del av huset skadas, sedan efter 15 minuter antar man att brandkåren släckt.

Av samma skäl måste kanalen som kan gå upp mot taket vara brandskyddsisolerad, oftast 30mm mineralull.
Vart hittar man de reglerna? Eller finns det någon man kan ringa?
 
Q
H hempularen skrev:
Då bör du kolla lite på brandskyddskrav för köksfläkt.

Om du har utblåset ut ur vägg. så måste väggen brandskyddas, alternativt att röret måste gå ut långt. Och om du har en takfot eller annat som sticker ut ovanför så skall det vara långt skyddsavstånd dit också, kommer inte ihåg siffrorna, men typ 1,5 m.

Tänk dig att du har en brand i kanalen (brand i stekpannan som sprider sig upp i fläkten). Då skall du kunna en blåslampa ut ur det där utblåset i 15 minuter utan att någon annan del av huset skadas, sedan efter 15 minuter antar man att brandkåren släckt.

Av samma skäl måste kanalen som kan gå upp mot taket vara brandskyddsisolerad, oftast 30mm mineralull.

Får det till att det skall vara minst 0,5 m till brännbar yta.
 
  • Skärmdump av text från boverket.se som beskriver regler för installationsschakt och imkanaler relaterade till brandsäkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den texten handlar om avstånd mellan själva kanalen och brännbara delar, som jag ser det. Det gäller annat vid mynningen.

Här finns en beskrivning på vad som gäller.

http://www.ovikssotning.se/pdf/imkanal-genom-vagg.pdf

Som alternativ kan man tydligen använda ett för ändamålet typgodkänt brandspjäll (stänger automatiskt när det blir varmt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.