Öppet eluttag, kablar, installationsarbete, säkerhetsrisk, väggmontering, ej färdigställt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk apparat, installation, vit plast, metallfästen, kretsschema, varningssymboler, teknisk, 120-277V, inverterad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej jag skall byta strömbrytare. (Bryter strömmen före såklart).

Men visst är det på detta vis att jag kör in brun kabel på L på nya strömbrytaren, och de två gula på varsin ”Pil”.

Då gör jag rätt va?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L motsvarar P och pil ut motsvarar pil ut
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ja,
 
Okej, och när jag kommer till nästa, där jag har en dubbelknapp (utebelysning+hall), blir det då på detta vis.

På sida 1 går Fasen på L, samt en fastråd över till sida 2. På sida 1 sätter jag även den Gul och Svarta på ”Pil” och på sida 2 sätter jag Gul på ”pil”?

Tänker jag rätt då?

Elko transformator för halogenlampor med anslutningsschema, 16-10X/250V, typ 14001.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med exponerade kablar och kopplingar, potentiell elrisk, bör återmonteras säkert av fackperson.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk vägguttag osäkert utan kåpa, ledningar exponerade, installationsarbete pågår eller behöver repareras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eluttaginstallation med synliga kablar och anslutningsterminaler, väggenhet utan frontplatta, installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Troligtvis ska de gula sitta på varsin pil nedåt, de är mellantrådar i en trappkoppling.
Svart på höger uppåt.
Nu kanske knapparna kommer i fel ordning då flyttar man gula till pil uppåt och svart till pil nedåt i mitten.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Troligtvis ska de gula sitta på varsin pil nedåt, de är mellantrådar i en trappkoppling.
Svart på höger uppåt.
Nu kanske knapparna kommer i fel ordning då flyttar man gula till pil uppåt och svart till pil nedåt i mitten.

Här är en bättre bild

Protte
 
Här är en bättre bild Elektrisk installation, hand häller påkopplad vägguttag, synliga kablar, renovering, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Arbetshypotes:
Svart inkommande fas, även brun bygel
Bägge gula är mellantrådar
Brun tråd är tändråd utebelysning

Svart tråd in på ena L, samt brun bygel mellan bägge L
Bägge gula på var sin "pil ut", antingen bägge övre eller bägge nedre
Brun tråd på tredje "pil ut"
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Arbetshypotes:
Svart inkommande fas, även brun bygel
Bägge gula är mellantrådar
Brun tråd är tändråd utebelysning

Svart tråd in på ena L, samt brun bygel mellan bägge L
Bägge gula på var sin "pil ut", antingen bägge övre eller bägge nedre
Brun tråd på tredje "pil ut"
På min enpoliga brytare var Brun fas
Öppen elektrisk vägguttag utan täckplatta, synliga kablar och anslutningar, installationsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I bild #1 är troligen den bruna tändtråd och går till lampan.
Sista bild med bygel är fas in och en går till utebelysningen och den andra knappen växlar mellan gula mellantrådar.
 
N Nygge72 skrev:
På min enpoliga brytare var Brun fas
[bild]
Nej!
Det är tråden till din lampa = tändtråd.
 
L Leif i Skåne skrev:
Nej!
Det är tråden till din lampa = tändtråd.
Va? Menar du att P(L) skulle vara tändtråd och Pil ut (2 st gula) vara fas?
 
I brytare nr två har du en dubbeltrapp där ena halvan används som trappkastare, två gula mellantrådar som ska in på "pil ut" i samma halva, och svart+den bruna bygeln på "L".

Andra änden på bygeln på "L" i den andra halvan och den bruna, som lär tända någon lampa någonstans, på en av utpilarna, den andra pilen tom.
 
N Nygge72 skrev:
Va? Menar du att P(L) skulle vara tändtråd och Pil ut (2 st gula) vara fas?
I första brytaren är brun tändtråd, och gul två "mellantrådar".
I andra brytaren är svart fas, två gula mellantrådar och brun tänder "den andra lampan", som inte ingår i trappkastaren.
Uppenbart har man använt brun som tändtråd.

Rent generellt, se upp med att haka upp dig på färger!
Se till funktionen hos olika trådar i första hand, betrakta dem som ofärgade! Genom historien förekommer det lika många principer för användande av olika färger som det har funnits elektriker, och det kan även vara olika i samma hus, i en installation utförd av samma gubbe vid samma tidpunkt!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.