Ska byta ut en klassisk spis (med inbyggd ugn) till en 80cm häll med inbyggd fläkt och en separat inbyggnadsugn.
I dagsläget är det 3-fas framdraget från fördelningscentralen, varje fas har en 16A säkring.

Hällen (med fläkt) jag tittar på har 3 olika inkopplingsmöjligheter.
Men jag antar att steg 17 är bästa alternativet? Alltså att dra befintlig 3-fas till nya hällen:
Elkopplingsscheman för olika spänningar och faser, illustrerade med tekniska symboler och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller inbyggnadsugnen så är det mindre tydligt vad den kräver. Förstår jag det rätt räcker det med enfas 16A här? Stämmer detta?

Tack!
 
Ja, hällen ser faktiskt ut att använda alla tre faser, men att den tredje endast används till fläkten. Det är bra, för då kan den kopplas in normalt som vi är vana vid, tre faser, nolla och skyddsjord.

Ugnar för hushållsbruk brukar vilja ha enfas 230 V. Du ser lämpligen till att ansluta den till samma fas som fläkten i hällen.

Och i vanlig ordning rekommenderar jag att du kontrollerar att en nolla finns framdragen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, hällen ser faktiskt ut att använda alla tre faser, men att den tredje endast används till fläkten. Det är bra, för då kan den kopplas in normalt som vi är vana vid, tre faser, nolla och skyddsjord.

Ugnar för hushållsbruk brukar vilja ha enfas 230 V. Du ser lämpligen till att ansluta den till samma fas som fläkten i hällen.

Och i vanlig ordning rekommenderar jag att du kontrollerar att en nolla finns framdragen.
Rekommenderar du att ugnen delar fas med fläkten eller är det bättre att passa på att sätta en extra 16A säkring som är separat och dra denna till ugnen?
Nolla finns framdragen. 5-ledare. (Svart-Svart-Brun-Blå-Gulgrön) 2,5mm2.
 
Ja, absolut att ugnen delar fas med fläkten. Men det behöver inte vara samma gruppledning eller säkringar i elcentralen. Dom delar på samma mätarsäkring. Egentligen ska du själv titta över vilka tunga förbrukare du har, och vilka av dessa du vill kunna använda samtidigt, och göra en fasfördelning efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.