Hej.
Bor i hyresrätt & vår spis (electrolux med varmluftsfunktion, glashäll, -02) har gått sönder.
Fick idag en ny spis inmonterad, en Elvita & vi känner oss så missnöjda jag & sambon.
Spisen har ingen varmluftsfunktion, väger nästan inget (ranglig, och känns som ett ”tomt” plåthölje pga den låga vikten antar jag).
Man kan heller inte låsa vreden till plattor vilket man kunde på den gamla spisen (och det är så bra när man har barn), det lyser ingen lampa/indikator framtill på den nya spisen, som visar att plattorna skulle vara på.

Vågar man ringa hyresbolaget imorgon & klaga på detta? Känns som vi i mångt & mkt bytt ner oss…tänker/tycker ni att man har ”rätt” till en ny med likvärdiga funktioner?
 
BirgitS
Jag tror att det är bäst att du frågar Hyresgästföreningen. Det är inte så många här som vet vad som gäller i hyreslägenheter.
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Var kom den gamla spisen ifrån då? Inget ovanligt att hyresgäster byter själva om de hittar nåt bättre och sen blir de kvar. Sen om det går sönder och fastighetsbolaget byter så får man ju en spis som motsvarar det som ska vara där.
 
  • Gilla
rome ortschutz1
  • Laddar…
Ställ ner värdens spis i källarförrådet, och köp en begagnad på blocket/lokal beg vitvaruhandlare
 
  • Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Det är upp till hyresvärden att välja märke på spis, som hyresgäst har man tyvärr inte något att säga om detta. man kan dock förvänta sig att nya spisen ska ha samma funktioner som den gamla.

När man byter en spis till en ny där den gamla inte hade varmluftsfunktion men den nya har det, så är detta standardhöjande och kunde leda till att hyresvärden höjde hyran med ca 50 kr/månad.

När man tar bort en funktion så borde det leda till en sänkning av hyran med 50 kr/månad. Men detta har jag aldrig varit med om i verkligheten och jag tror att processen att driva igenom det inte riktigt är värt det.
 
Fast det behöver som sagt inte handla om en funktion som tas bort om det normalt inte finns ugnar med varmluftsfunktion. Att beror som sagt på var den gamla spisen kom ifrån eller om det var en standard alla hade.
 
Jag som privat hyresvärd hade inte sänkt standarden utan att fråga om det är ok.
Jag hade nog däremot kanske köpt en fräsch begagnad likvärdig, alltså en med 1-5år på nacken.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Grundfunktionen är ju samma, det är en spis med ugn.

Om det var så att hyresvärden förra gången spisen byttes hittade en vettig begagnad med varmluftsugn, betyder det då att det måste vara det. Då gäller det ju att vara försiktig med oavsiktliga uppgraderingar som hyresvärd.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Off Topic Anekdot: När jag skulle byta spis i en lägenhet så önskade den boende att det skulle vara gjutjärnsplattor på den nya spisen, likt den gamla. Jag hade tänkt sätta in en hällspis för att lyfta intrycket av 90talsköket lite. När jag pratar med vår återförsäljare så visar det sig att spisar med gjutjärnsplattor är inget de har på lager och är specialbeställning. Jag beställer en sådan trots att jag inte vill.

När den blir installerad så ringer hyresgästen och skäller ut mig efter noter i ca 10 minuter. Av erfarenhet så avbryter jag inte sådant utan låter elden pyra ut. Får reda på att jag är universums snålaste hyresvärd som har beställt en utskottsmodell tillverkad i ett Östland etc etc.

Om man sorterar bort otidigheterna så kunde man förstå att han var irriterad på att hans nya spis ugnsfunktion bara gick att ställa till max 230 C. Den gamla hade gått att ställa på 250 C. Med andra ord skulle denne olycklige pensionärs hemmalagade pizzor aldrig bli lika bra som in hans gamla ugn.

Visar sig att jag mycket riktigt beställt en Siemens E modell (som visar sig stå för ekonomi) för att det var den enda modell som hade gjutjärnsplattor.

Fråga mig gärna om jag efter detta gör något som hyresgästerna vill, nej inte riktigt, jag följer reglerna.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
C Cecilia871 skrev:
Hej.
Bor i hyresrätt & vår spis (electrolux med varmluftsfunktion, glashäll, -02) har gått sönder.
Fick idag en ny spis inmonterad, en Elvita & vi känner oss så missnöjda jag & sambon.
Spisen har ingen varmluftsfunktion, väger nästan inget (ranglig, och känns som ett ”tomt” plåthölje pga den låga vikten antar jag).
Man kan heller inte låsa vreden till plattor vilket man kunde på den gamla spisen (och det är så bra när man har barn), det lyser ingen lampa/indikator framtill på den nya spisen, som visar att plattorna skulle vara på.

Vågar man ringa hyresbolaget imorgon & klaga på detta? Känns som vi i mångt & mkt bytt ner oss…tänker/tycker ni att man har ”rätt” till en ny med likvärdiga funktioner?
Dessvärre är Electrolux nytillverkade spisar minst lika rangliga. -02 såg det annorlunda ut. Jag misstänker att det är en 50cm spis? Din hyresvärd valde Elvita för att den har 5års garanti, det har inte Electrolux.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
D DFYD123 skrev:
Dessvärre är Electrolux nytillverkade spisar minst lika rangliga. -02 såg det annorlunda ut. Jag misstänker att det är en 50cm spis? Din hyresvärd valde Elvita för att den har 5års garanti, det har inte Electrolux.
Elvita behöver 5 år ,därför är de så dyra.
Elvira är en mideakopia av en polsk amica.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Elvita behöver 5 år ,därför är de så dyra.
Elvira är en mideakopia av en polsk amica.
Oavsett ägarförhållanden så är Elvita för mig en Gorenjespis
 
A
D DFYD123 skrev:
Oavsett ägarförhållanden så är Elvita för mig en Gorenjespis
Gorenje är bara ett namn i rymden numera, delarna till spisen tillhandahåller Amica. eller så är det hinse somtillhandahåller delarna till amica?

hur eller hur så är det hinse som står bakom skiten
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Gorenje är bara ett namn i rymden numera, delarna till spisen tillhandahåller Amica. eller så är det hinse somtillhandahåller delarna till amica?

hur eller hur så är det hinse som står bakom skiten
Amica och Gorenje/Hisense är konkurrenter...
 
A
L lbs129 skrev:
Amica och Gorenje/Hisense är konkurrenter...
samma reservdelar hur eller hur
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.