Hej.
Har ett gammalt villaregleringssystem (Siemens Villatvåan) där shuntventilmotorn låter värre än en skördetröska och är så högt utväxlad så det tar en evighet för den att kompensera för värme/kyla. 230V, 135s gångtid mellan ändlägen, Siemens
SQK349.00/209

Nu önskar jag ersätta denna gamla motor till någon tystare, tänker då ESBE 90-serien. Ventilen som sitter är en hederlig 4-vägare, ESBE TM 20 / NIBE TM22.
Det är skillnader i gångtid, skulle det funka om jag bytte till en som rör sig fortare mellan ändlägena (60 eller 120 s) än den som sitter på nu?
Har det någon större inverkan på styrningen tror ni, förutom det uppenbara att shuntventilen släpper på/stryper värmen fortare i ledningen? Att styrsystemet inte hinner reagera t.ex.

Vad säger expertisen ?
 
Normalt vill man inte att shunten ska ändra inställning för snabbt, för med snabb reglering kan göra stt systemet blir instabilt och självsvänger.

Shuntmotorns gångtid brukar man registrera i reglercentralen så att reglercentralen ska veta hur länge den ska ge spänning till shuntmotorn vid ändring.

Ett vattenburet värmesystem är ett trögt system.
Men visst, om temperaturen i "pannan" ändras snabbt och mycket så kan kanske shunten behöva ändras snabbt.
 
Är den på väg att skära ihop så bör den väl ersättas, men experimentera inte för mycket med gångtiden. Systemet är trögt, regulatorn "vet" hur lång tid ventilen tar på sig och byte till en snabbare kan orsaka onödiga svängningar. Sen är det väl inget problem att den tar tid på sig, systemet är ju som sagt trögt?
 
Skillnaden mellan nya 120 s typen och original 135 s är på alla sätt försumbar i detta sammanhanget.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tackar för alla synpunkter.
Då har jag lite mer på fötterna. Ja, det är väl inte så att den håller på att packa ihop fullständigt, men den är förbannat högljudd ändå så man hör den från ovanvåningen. Låter ungefär som det sitter 15 kugghjul innanför och alla ligger emot lådans insida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.