Min säkerhetsventil på pannan har börjat läcka. Det läcker ut vatten ur avtappningen konstant och verkar ha tappat funktionen. .
Jag lägger upp lite bilder här för att få lite hjälp .
Är det bara att stänga av vattnet och skruva bort den gamla och montera dit den nya eller är det något annat jag ska tänka på.

Gamla korroderade rörledningar med vattenläcka och skadad isolering. Behöver uppmärksamhet och potentiell reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, korroderad vattenledning med ventil och anslutna rör. Påtaglig slitage och möjligt vattenläckage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkerhetsventil i förpackning, märkt "Carat", med öppningstryck 9 bar angivet, inom teknisk eller industriell användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.jemfix.se/säkerhetsventil-avtappning/8103/9015841/
 
Stänga av vattnet,
Du behöver även tömma VVBn innan du tar bort säkerhetsventilen.
 
Jag har panna. Är det vattnet i det vattenburna systemet som ska tappas ut eller är det vattnet i pannan?
 
  • Gilla
PCN
  • Laddar…
Vattnet i pannan är en del av värmesystemet.

I pannan sitter det även en VVB (varmvattenberedare). Säkerhetsventilen vitter mellan avstängningsventilen/backventilen (på inkommande kallvatten till VVBn) och VVBn.

Nu när jag tittar igen på bilderna så ser det ut som att det eventuellt sitter ovanför pannan & VVBn, då behöver inte VVBn tömmas, däremot kan det vara bra att tömma delar av efterföljande varmvattenledningar.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Rörledningar och ventil under golv med synlig korrosion och damm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera gamla, rostiga rör och ventiler, sannolikt del av en VVS-installation. Slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Säkerhetsventilen bytt idag. Tog typ 30 minuter. Efter att den läckt i över ett år från lite dropp till lite mer konstant nu på slutet så är den nu helt tät.
 
  • Gilla
Demmpa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.