Jag har en Laddomat 21-60 som öppnar upp vid 72C, nu undrar jag om det är värde i att byta till en patron på 63C. Detta eftersom vi har en vattenmantlad braskamin som börjar fräsa och låta om sig innan tempen kommer upp sig så att den börjar ladda tankarna. Någon som har en laddomat med lägre öppningstemp än standard?

Är tacksam för tips :D
 
Innan du byter patronen, hur styrs pumpen i Laddomaten?

Det finns olika skolor om vilken öppningstemp man ska ha på termostaten
  • de som hävdar att låg temp, typ 63C, ger högre totalverkningsgrad men att man får ladda acken "2 varv" för att få upp den i riktig temp
  • de som hävdar att hög temp, typ 78C, ger bättre skiktning
  • säkert nån annan variant också

Vad som är "bäst" vete fan för jag har aldrig sett nån riktigt vetenskaplig test på det hela.
 
Som lat säger, när startar pumpen? Är det på under hela eldningen? Och hur styrs den?
 
Pumpen startar bara några minuter efter det att jag börjat elda. Det är nämligen en braskamin med ett litet vattenmagasin (34 liter) och den styrs via en rökrörstermostat som är inställt på rdyga 100C.
 
Går pumpen på 3:an?
 
Pumpne går på 3:an.
 
Dum fråga kanske, men är Laddomaten rättvänd? Jag har sett detta fel ett antal ggr!

Pilarna där nere ska peka ut (bort) ifrån ack mot (till) retur på pannan!
 
Jag skulle gissa på dålig rördragning med luftproblem som följd, det skapar problem för laddomaten att cirkulera vattnet tillräckligt bra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.