Hej
Nybörjare här
Behöver byta en bräda, hur får jag loss den söndriga brädan?
 
  • En vit vägg med vertikala brädor, där en av brädorna är söndrig och behövs bytas ut. Under brädorna finns trästöd med skruvar och metallfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träfasad med en söndrig vertikal bräda som behöver bytas ut. Den skadade brädan sitter lös i mitten av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kofot
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
R
Hammare eller kofot..
 
Men hur lossar jag den vid regeln?
 
Den går under regeln
 
Osannolikt att den är spikad under regeln, lossa den lite upptill, banka ut spikarna och dra den sen rakt upp.
 
K Klass0n skrev:
Osannolikt att den är spikad under regeln, lossa den lite upptill, banka ut spikarna och dra den sen rakt upp.
Sitter som berget!
Något lättare förslag?
Kan man hälla något i springan mellan regel och panel för att den ska släppa lättare?
 
Sitter jätte hårt
 
Altanen är byggd mot panelen. Du får kapa panelbrädan i höjd med altanbjälklaget och ta bort delen ovanför först. Sedan får du knacka bort den lilla biten som sitter bakom regeln. Antagligen är den spikad också så att du behöver komma bakom med ett bågfilblad för att kapa spikarna.

Eller också tar du någonting vasst, typ stämjärn eller yxa och klyver försiktigt brädan så att den går att ta bort i småbitar.
 
  • Gilla
makarickiri
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Altanen är byggd mot panelen. Du får kapa panelbrädan i höjd med altanbjälklaget och ta bort delen ovanför först. Sedan får du knacka bort den lilla biten som sitter bakom regeln. Antagligen är den spikad också så att du behöver komma bakom med ett bågfilblad för att kapa spikarna.

Eller också tar du någonting vasst, typ stämjärn eller yxa och klyver försiktigt brädan så att den går att ta bort i småbitar.
Tack, vi fick loss den nu.
När vi ska få ner en ny bräda där ska vi slå ner den med hammare då?
 
M Mariell H skrev:
Tack, vi fick loss den nu.
När vi ska få ner en ny bräda där ska vi slå ner den med hammare då?
Helst inte. Det är lätt att skada träet om du slår med hammare. Kan bli fula märken och flisor. Går det inte bara att sticka ned en ny bräda av rätt dimension? Måste du ändå knacka på brädan så använd en kloss emellan.
Jag rekommenderar starkt att måla den nya brädan innan den sätts dit istället för att måla den på plats.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Helst inte. Det är lätt att skada träet om du slår med hammare. Kan bli fula märken och flisor. Går det inte bara att sticka ned en ny bräda av rätt dimension? Måste du ändå knacka på brädan så använd en kloss emellan.
Jag rekommenderar starkt att måla den nya brädan innan den sätts dit istället för att måla den på plats.
Tack snälla för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.