Hejsan!

Av en händelse fick jag för mig att kolla igenom värmesystemet inför vintern, och lufta elementen.

Insåg ganska snabbt att manometern ser väldigt sliten ut. Testade fylla på systemet men inget hände på manometer, däremot verkar säkerhetsventilens fungera… :)


Tänkte därmed att det är ett ypperligt tillfälle att byta denna, och det borde väl inte vara allt för svårt.

Värmesystem i fjärrvärmecentral med flera ventiler, rör och en manometer som mäter trycket. Systemet inkluderar en cirkulationspump och säkerhetsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det någon som vet vilken manometer som passar dock? Ser ut som lin och locherpasta så tänkte fortsätta me det.

Har jag tänkt rätt gällande arbetssätt?
1 stäng av ström till fjärrvärmecentralen och pumpen.
2 stäng av inkommande och retur på fjärrvärmen.
3 stäng av samtliga slingor (borde väl vara dessa )
Fjärrvärmesystem med olika ventiler och rör, där vissa ventiler är märkta med bokstäver. En ledning är även bunden med plastklämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4 säkerställ att påfyllningsventilen är avstängd.
5 skruva lös och byt ut manometer
6 slå på allt igen, lufta systemet och fyll på vid behov.


Huset är 2 plan + källare så strax över 1 var har jag fått höra ska vara lagom.


Har jag tänkt rätt, eller är det något som kan gå käpprätt åt skogen?

Mvh
Kanelbulle.
 
Eftersom manometern sitter på sekundärsidan/radiatorkretsen så räcker det med att göra cirkulationspumpen spänningslös (ta ur anslutningskontakten på cirkulationspumpen) samt stänga framledningsventilen och returventilen på radiatorkretsen, (de två ventilerna längst till höger).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom manometern sitter på sekundärsidan/radiatorkretsen så räcker det med att göra cirkulationspumpen spänningslös (ta ur anslutningskontakten på cirkulationspumpen) samt stänga framledningsventilen och returventilen på radiatorkretsen, (de två ventilerna längst till höger).
Kanon! Tackar!

Hittar inte exakt likadan manometer,
Men denna har samma spec förutom 63mm istället för 50mm vilket borde få plats


https://rorfokus.se/produkt/tryckmatare-2040-63-mm-0-4barabs-hus-g-1-4-anslutning-ned/

Tror du det fungerar?
 
Återkopplar efter ett byte, tur man hade grovdammsugaren redo, för det var en del vatten som rann.

i övrigt odramatiskt byte.
Kopplade ur pumpen, stängde kranarna och började skruva lös manometer.
Sipprade rätt bra med vatten så tog grovdammsugarn medan jag skruvade lös den,
Bytte till en snarlik modell, dock uppochner och lite större.

Manometer kopplad till rör i ett VVS-system, omgiven av ventil- och flödessensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår bara att lufta systemet igen

Tack för assistansen!
 
Det här är egentligen en konstruktionsmiss.
Jag har bytt några sådana manometrar på dessa växlare.
Jag misstänker att det lätt hamnar skräp och partiklar i den eftersom den sitter upp och ned.
Sen är kanske inte originalmanometern av bästa kvalitet heller
 
  • Gilla
Kanelbullen123
  • Laddar…
Kunde inte riktigt hålla mig från att titta inuti,
L lordi skrev:
Det här är egentligen en konstruktionsmiss.
Jag har bytt några sådana manometrar på dessa växlare.
Jag misstänker att det lätt hamnar skräp och partiklar i den eftersom den sitter upp och ned.
Sen är kanske inte originalmanometern av bästa kvalitet heller
den gamla manometern var fylld av skit/kalk, men framförallt verkade det som om det läckt lite.
Öppnad gammal manometer med smuts och kalkavlagringar på en blåvit rutig duk, med ett grönt och svart verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen manometer, smutsig och täckt av kalkavlagringar, på en blåvit rutig bakgrund som visar tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.