Förklara för mig som vore jag 5 år.

Har markinstallerad solcellsanläggning om 16.4kW där 17kW-invertern är strypt till 11kW pga 16A säkring.
Vill nu installera producentsäkring om 25A (och behålla konsumentsäkringen på 16A pga nätavgifter), för att kunna nyttja anläggningens fulla kapacitet.

Nätägaren har sagt till elektrikern att om jag byter mätarskåp måste det flyttas till fasad- eller markmätarskåp vilket skulle innebära en väsentlig kostnadsökning.

Notera även att detta är en jordbruksfastighet men elen kopplad enbart till mangårdsbyggnaden.

Jag har i tekniska anvisings-dokumentationen försökt hitta var detta krav framgår, och framförallt vad anledningen skulle vara.

Elektrikern nämnde dessutom att den avsågade stolpen skulle innebära att det är min egendom, snarare än nätägarens. Vet inte vad det skulle få för konsekvenser för mina möjligheter att byta elskåp utan att behöva flytta det däremot. Har försökt googla detta men utan framgång.

Om jag bara förstår varför stolpen inte längre skulle duga om jag låter byta ut ett plåthölje mot ett annat, större plåthölje, så att jag kan ta ställning till om det är värt merkostnaden. Om jag skulle byta till markmätarskåp och jag sätter det på samma plats som stolpen - blir alla glada då?

Tack på förhand.
 
  • Elcentral monterad på stolpe utomhus med höstlig natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
taxationistheft taxationistheft skrev:
Elektrikern nämnde dessutom att den avsågade stolpen skulle innebära att det är min egendom, snarare än nätägarens. Vet inte vad det skulle få för konsekvenser för mina möjligheter att byta elskåp utan att behöva flytta det däremot. Har försökt googla detta men utan framgång.
Elektrikern har fel eller så har du missförstått. Du äger alltid, och ansvarar alltid, för anslutningspunkten oavsett vad det är för typ: markmatarskåp, fasadmätarskåp eller en gammal friliggande. Nätägaren äger enbart elmätaren och gör även anspråk på att kunna plombera utrymmet för anslutningen av servisledningen. Allt annat är din egendom och ditt ansvar.

Jag har svårt att se hur, eller för den delen varför, de skulle tvinga dig att byta från stolpskåp till markskåp. Det lär ju uppfylla kravet på tillgänglighet så jag ser inte problemet. Det enda jag kan komma på, och hitta stöd för i anvisningen du länkar, är om det är nätägarens stolpe. Du får nämligen inte montera något på deras egendom. Då kan jag förstå att de vill att du flyttar på det. Är det däremot din stolpe så känns det märkligt och omotiverat.
 
  • Gilla
taxationistheft
  • Laddar…
Varför måste du byta mätarskåp ?
 
nisse123 nisse123 skrev:
Varför måste du byta mätarskåp ?
Då TS skriver "om jag låter byta ut ett plåthölje mot ett annat, större plåthölje" antar jag att det blir för trångt med de nya prylarna i det gamla skåpet.
 

Bästa svaret

taxationistheft taxationistheft skrev:
Förklara för mig som vore jag 5 år.

Har markinstallerad solcellsanläggning om 16.4kW där 17kW-invertern är strypt till 11kW pga 16A säkring.
Vill nu installera producentsäkring om 25A (och behålla konsumentsäkringen på 16A pga nätavgifter), för att kunna nyttja anläggningens fulla kapacitet.

Nätägaren har sagt till elektrikern att om jag byter mätarskåp måste det flyttas till fasad- eller markmätarskåp vilket skulle innebära en väsentlig kostnadsökning.

Notera även att detta är en jordbruksfastighet men elen kopplad enbart till mangårdsbyggnaden.

Jag har i tekniska anvisings-dokumentationen försökt hitta var detta krav framgår, och framförallt vad anledningen skulle vara.

Elektrikern nämnde dessutom att den avsågade stolpen skulle innebära att det är min egendom, snarare än nätägarens. Vet inte vad det skulle få för konsekvenser för mina möjligheter att byta elskåp utan att behöva flytta det däremot. Har försökt googla detta men utan framgång.

Om jag bara förstår varför stolpen inte längre skulle duga om jag låter byta ut ett plåthölje mot ett annat, större plåthölje, så att jag kan ta ställning till om det är värt merkostnaden. Om jag skulle byta till markmätarskåp och jag sätter det på samma plats som stolpen - blir alla glada då?

Tack på förhand.
Skåpet på bilden verkar vara av iofs ganska modern typ men smalt och som nämnts knappast plats att vettigt bygga om för skilda säkringar konsumtion/produktion. Den typen skåp är ofta normalt inte godtagna vid nyanläggning och behöver du byta skåp kommer du hamna under de anvisningar som gäller nu. Samma är ofta giltigt för montage av normala utanpåliggande fasadskåp på stolpe eller någon anordning du gör dvs ses som ej godtagbart därav att flytt till fasad nämnts. Stolpen som är kapad när nätet förlagts via jordkabel och luftledningarna avskaffades kan också vara en stötesten den är som det verkar impregnerad med kreosot och hanteringen i nutid under sedvanliga miljökrav. Stolpen är och har i princip aldrig varit din så vid förändringar kan byråkratin från nätägarens sida träda in som så lätt sker numera tyvärr.

Det är trots allt inte omöjligt att få montera ett nytt skåp på stativ det går att resonera med nätägaren dvs elektrikern som anmäler ska göra det inte du då blir det lätt förvirrat och fel.
Du kan kolla denna tråd för lite exempel på detta som är enkelt att göra om du får ställa upp där du redan har allt framme.
Kontrorsråtta bönhasar....

Och markskåp är aldrig fel men om du inte har tillgång till rätt hjälp och kanaler för inköp blir det tyvärr ofta en dyrare lösning. Annars kan du få ett till exempel här från forumet på den typen lösning (du behöver inte allt där men som princip).
Produktion/konsumtionsäkring solel...

Bäst i ditt fall där allt ser bra ut och du tom har reservkraftintag installerat är kanske att du rullar på med dina 16 A som det är.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar som t.o.m. jag förstår.

Jag verkar återigen ha drabbats av dessa byråkrater. Byte till 25A-konsumentsäkring ≠ nyinstallation. Byte av plåtlåda där 25A producentsäkringar får plats= nyinstallation. Man får iaf imponeras av att det bara tog 12 veckor för dem att svara på detta ärende.

Om jag orkar gå vidare (börjar bli liiite trött på att slåss mot väderkvarnar) så skulle jag kunna bygga/låta bygga ett stativ, som i princip skulle kunna sitta 1mm från stolpen, på vilket det nya skåpet skulle kunna installeras och kriterierna skulle kunna anses vara uppfyllda. Om jag istället skulle använda befintligt fäste på stolpen så är det ajabaja. :facepalm:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.