Hej,

upptäckte när jag skulle dra på vattnet i stugan att kulventilen (?) till inkommande vattnet förmodligen frusit och därmed läcker. Hur byter jag denna på bästa sätt och är det någon som med hjälp av bilden ser vad det är för delar det handlar om och vart jag inhandlar dessa?

Tack på förhand!
 
  • Vattenventil med röd handtag, tecken på korrosion, möjlig läcka vid ringmärkt område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruva loss kulventilen och tag med den till VVS-affär. Du behöver lin och Locherpasta att täta gängor med som saknar (konisk) skärring. Rengör gängorna innan du tätar med lin och Locherpasta, sök på nätet hur du skall gå till väga
Börja med att lossa andra muttern under T-rör. Återvinn allt utom själva kulventilen.
Jag förmodar att du har en stoppkran vid tomtgräns eller utanför huset som stängs först innan du lossar den läckande kulventilen.
 
Krilleman
P pessika skrev:
Hej,

upptäckte när jag skulle dra på vattnet i stugan att kulventilen (?) till inkommande vattnet förmodligen frusit och därmed läcker. Hur byter jag denna på bästa sätt och är det någon som med hjälp av bilden ser vad det är för delar det handlar om och vart jag inhandlar dessa?

Tack på förhand!

Då måste vi börja kika på lite dimensioner för att klura ut ventilens storlek.

Jag misstänker att alla mina markeringar, röd & gul är 15mm?!
Stämmer det?

Då är det med största sanorlikhet en 20-ventil som sitter där!

Det bär även står "20" på sidan av ventilen om du rengör lite och kontrollerar.

Korroderad vattenventil med röd handtag, rost och rörmokarverktyg, markerat läckageområde, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.