Hej,

Jag hade tänkt byta en strömställare till en ny från Schneider. Jag förstår hur den som sitter i väggen nu är kopplad, men har svårare att förstå den nya. Är min nya möjligtvis en trappkoppling, i så fall, kan jag använda den ändå?

Jag gör ingenting förrän jag är säker på hur jag ska koppla.
 
  • Omonterad strömställare med synliga elkablar och kopplingsschema, monterad på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön Schneider-strömställare monterad på en väggplatta med synliga skruvanslutningar och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Siffrorna på brytarna indikerar vilken typ det är; 5=kron, 6+6=dubbelltrapp.
Det går att få ihop det med den nya knappen, men det krävs att du gör en bygel med en bit kopplingstråd från "pil in 1" till "pil in 2".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Aha okej...då hade der varit lättare att byta med en kron då :)
 
M martyyyyy skrev:
Aha okej...då hade der varit lättare att byta med en kron då :)
Svar ja.
 
M martyyyyy skrev:
Aha okej...då hade der varit lättare att byta med en kron då :)
Några kronor billigare bara, samt 10 sekunder längre tid att koppla (montera bygeltråden) ;)
 
Tänker jag rätt här? Spelar det någon roll från vilken sida man kopplar på brytaren? Om ni förstår vad jag menar :)
 
  • Elbrytare monterad i dosa med två anslutna kablar som undrar om anslutningsriktningen är viktig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasledarna som idag är anslutna till L ska kopplas till "pil in" antingen pil 1 eller pil 2, sedan en bygel därifrån till den andra "pil in".
Tändtrådar är de två ledarna, grå och orange som idag sitter på höger sida, ska kopplas till pil ut 1 och 2.
 
Beroende på om du kopplar uppe eller nere så kommer tänt läge att bli olika.
 
Blir det fel kan man vända upp och ner på kontakten vid montering, men då blir den vänstra kontakten som tänder något som fysiskt är åt höger i huset.
Blir det fel, så "gör om och gör rätt" annars retar man sig på det resten av livet varje gång man tänder.;)
 
L Leif i Skåne skrev:
Blir det fel kan man vända upp och ner på kontakten vid montering, men då blir den vänstra kontakten som tänder något som fysiskt är åt höger i huset.
Blir det fel, så "gör om och gör rätt" annars retar man sig på det resten av livet varje gång man tänder.;)
Ahaaaa, då förstår jag anledningen till varför jag alltid blir irriterad när jag ska tända i badrummet. (Tidigare ägarn ;) )
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Fasledarna som idag är anslutna till L ska kopplas till "pil in" antingen pil 1 eller pil 2, sedan en bygel därifrån till den andra "pil in".
Tändtrådar är de två ledarna, grå och orange som idag sitter på höger sida, ska kopplas till pil ut 1 och 2.
Såg nu att jag missat at FAS-ledning på bilden. Men eftersom det bara finns två "uttag" på tex "pil in 1" och två FAS-ledningar ska in där och sedan även en bygel också... Trycker jag in båda faslednignarna i ett uttag och sen bygeln i det andra?
 
Eller ja, jag kan väl såklart koppla såhär?
 
  • Elektrisk anslutning av en strömbrytare med ledningar markerade för koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M martyyyyy skrev:
Eller ja, jag kan väl såklart koppla såhär?
Ja det blir bättre.
 
Men det enklaste men det kostar en femma är att sätta en Wago 221-3 som kopplar obruten fas I dosan, nu kan man förbereda brytaren med bygling samt en 10 cm kabel som till sist ansluter i ledigt uttag i Wago. Vill man slösa en krona eller två använder man Wago 221-5 så man har en ledig fasanslutning när man stoppar in en Plejd för smart belysning.
 
Vad är detta för typ av strömbrytare?
 
  • Närbild av en öppen elektrisk strömbrytare med synlig kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.