Hej,

Är i full färd och byter uttag och strömbrytare i en kåk vi köpte i fjol.
Har nu kommit till entrén där det sitter en kronomkopplare till två ljuspuntker på fasaden. Ljuspunkterna kan endast tändas kvällstid, så antar att det finns något tids- eller ljusrelä någonstans.

Nu till min fundering: När jag plockar ur befintlig kronomkopplare ser det ut som nedan:
Eluttag utanpåliggande, demonterat, synliga elektriska kablar, installation eller reparation, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Orange (vanligtvis tändtråd?) är kopplad till fasplinten och brun (vanligtvis fas?) är kopplad till tändplinten...
Vet att brun förr användes som tändtråd men aldrig sett orange som fas...
Kan jag koppla samma som befintlig kron, med den nya kronomkopplaren, eller bör det bli ett nytt samtal till herr elektriker?

Tacksam för synpunkter och råd!

Vänliga hälsningar
 
Eftersom det verkar finnas något ljus-tidrelä nånstans (titta i centralen?) så kan orange vara tändtråd från denna?
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag hade också kopplat jord och nolla i var sin wago istället för att använda brytarens blindplint istället
 
  • Gilla
Studdy
  • Laddar…
Mycket tacksam för era svar- Låter rimligt att det kan vara en tändtråd från relä, kollar i elcentralen.

Av nyfikenhet, varför anses det bättre koppla nollorna och jorden till wago istället för att använda blindkopplingen?
 
Renare installation, och man slipper stöka med dem när man byter brytare. Det fanns dock ett förgånget när det ansågs "förbjudet" att lägga plintar bakom apparat i apparatdosa.
 
  • Gilla
Studdy
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Eftersom det verkar finnas något ljus-tidrelä nånstans (titta i centralen?) så kan orange vara tändtråd från denna?
Orange var mycket riktigt tändtråd från relät.
Tack och godkväll! :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Finns det blindplintar i brytaren så använder jag dom
Varför använda wago om de inte behövs. Det är en onödig kostnad
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.