Hej,
Kompressorn i min Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P installerad 2010 och tillverkad 2009 Har lagt av.
Jag står nu i valet och kvalet om jag skall byta ut kompressorn eller Frånluftsvärmeumpen.

Huset är ett 1,5 våningshus på 145 kvm.

Tacksam för att få era synpunkter för en inledande dialog.

/Claes
 
360P är en bra traditionell frånluftsvärmepump men det går oftast att spara några tusen kWh genom att byta till en kraftigare värmepump eller komplettera 360P med en luftluftvärmepump som får värma en del av huset så 360P värmer resten av huset plus varmvattnet. Jag tycker du ska byta kompressorn och komplettera huset med en LLVP om du tycker lite ljud/fläkt från LLVP är okej och har en någorlunda öppen planlösning.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
J Josth skrev:
360P är en bra traditionell frånluftsvärmepump men det går oftast att spara några tusen kWh genom att byta till en kraftigare värmepump eller komplettera 360P med en luftluftvärmepump som får värma en del av huset så 360P värmer resten av huset plus varmvattnet. Jag tycker du ska byta kompressorn och komplettera huset med en LLVP om du tycker lite ljud/fläkt från LLVP är okej och har en någorlunda öppen planlösning.
Tack för ditt svar.
Jag har redan en LLVP på det sätt som du beskriver och lutar åt att gå den vägen du föreslår.

Nu dyker nästa fråga upp. Eftersom jag har ett 1,5 vån hus har jag viss svårighet att flytta luften mellan planen söker jag någon form av lösning. Har hört att Airmover.se har en fläkt för detta ändamål. Jag är dock tveksam till deras reklam. Har du eller någon annan i forumet någon erfarenhet av detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.