Hej,

Besiktigade en Benderup/Fogelsta båtvagn förra veckan och fick nedslag på höger hjullager. Aldrig bytt själv men gav mig på att försöka. Tittade på en drös videos på youtube och satte igång.

Fick av däck, nav, väck med låssprint och knackade ut det gamla (kompaktlagret - 34x64x37) köpte ett nytt på mekonomen (Valeryd).

Försökte mig på att knacka i det nya och återmontera. Väl på plats så rullade det trögare än på andra sidan och fortsatt lite ljud, mest troligt har jag mao satt i det för våldsamt och skadat det eller satt i det åt fel håll?

Original-lagret hade siffror/beteckning utåt (mot nav och däck) men valeryd ser exakt likadant ut åt bägge håll. Hur avgör jag vad som ska sitta innerst vs. ytterst?
 
Är lagret inte koniskt så kvittar det vilket håll det sitter, troligen skadat vid montage. Hur har du monterat det?
Knackat dit det på axeln? Knackat på inner eller ytterring?
 
Jag tror såhär i efterhand att jag använde en lite för liten hylsa när jag knackade i det vilket gjorde att den inre ringen tog belastning. Jag åkte till en vän med press och pressade i ett nytt (med hjälp av det gamla lagret, dvs mot ytterring) - nu blev det bra.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.