Hej !

Jag har sökt i forumet men inte hittat något svar. Jag ska ersätta min gamla (från IKEA) köksblandare som läcker och fungerar dåligt överhuvudtaget med en MORA TEMP ESS Standard. Problemet är att till IKEA blandaren sitter två 40 cm PEX anslutningar, medan MORAblandaren har 10 mm Cu rör. Det ser ut som om 10mm rören är ingängade i godset och min fråga är om man kan ersätta 10mm rören med den befintliga PEXanslutningen, som också ser ut att vara ingängad i godset på IKEAblandaren?

Om så är fallet, hur gör man, Det är svårt att komma åt infästningen på MORAblandaren, vågar man ta en rörtång och få loss dom ?
Hur säkerstä'ller man att det blir tätt?

En fråga till: IKEAblandaren (och MORAblandaren) sitter fast i diskbänken med en gängad 50mm, lång mässingsmutter (10mm) pågängad på en stång som sticker ut c:a 50mm. Det är otroligt trångt och det går inte att komma åt med skiftnyckel, Finns det någon 10mm hylsa eller liknade som kunde underlätta ?

Tacksam för tips!
 
Det brukar gå att komma in med en vanlig PU nyckel till 10 mm långa mässingsmuttern.
Du måste ta bort blandaren helt för att komma åt att skruva bort pexslangarna. De har troligen samma gänga (jag har ersatt den ena med den andra vid något tillfälle).
Använd fasta nycklar då du jobbar med pexslangarna.
 
Tack för svar.
...
Kollade med återförsäljaren igår och han hävdade att det inte gick, så jag chansar inte utan får skarva på rören på sedvanligt sätt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.