Hej alla!
Försöker att demontera den gamla köksblandaren IKEA ”Tollsjön” med diskmaskins avstängning. Har specialverktyg med förlängd hylsa för att trä på den långa gängan och skruva av muttern med 13mm hylsa. De tre vattenledningarna är så pass tight kring muttern att jag omöjligt kan trä hylsan på muttern. Det är så pass trångt att jag ej kan komma åt med andra typer av nycklar heller. Obegripligt hur de har monterat blandaren från början? Har ni några förslag? Bifogar bild.
 
  • Demontering av IKEA köksblandare "Tollsjön" med trånga vattenledningar och mutter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N Nicke_75 skrev:
Hej alla!
Försöker att demontera den gamla köksblandaren IKEA ”Tollsjön” med diskmaskins avstängning. Har specialverktyg med förlängd hylsa för att trä på den långa gängan och skruva av muttern med 13mm hylsa. De tre vattenledningarna är så pass tight kring muttern att jag omöjligt kan trä hylsan på muttern. Det är så pass trångt att jag ej kan komma åt med andra typer av nycklar heller. Obegripligt hur de har monterat blandaren från början? Har ni några förslag? Bifogar bild.
Har inte gängstången ett spår i änden?

Då du kan ta en shift-nyckel samt en platt skruvmjelsel och lossa muttern.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Lossa någon av slangarna eller diskmaskinsanslutningen, då kommer du åt bättre.
 
K krill7 skrev:
Har inte gängstången ett spår i änden?

Då du kan ta en shift-nyckel samt en platt skruvmjelsel och lossa muttern.
Den har tyvärr inget spår i änden på gängstången.
 
Ta en polygrip och skruv ut gängstången istället för att skruva bort muttern.
 
Bronken
Har ett "bara" kryss-spår på min ikeablandare så det hade kanske varit svårt att få något bra fäste ändå.
Gängstången kanske sitter åt fel hål - spåret uppåt?

Ska blandaren bytas eller bara demonteras tillfälligt.
Om den ska veck kanske man kan ta sin polygrip och krama åt kring gängstången?

Edit: Jag ser ... Tvåa på den
 
N Nicke_75 skrev:
Den har tyvärr inget spår i änden på gängstången.
Ah illa, bytte nyss ut min Ikea blandare och undersidan såg identiskt ut, men min gängstång hade ett spår i sig så jag kunde dra i en plattmejsel och hålla emot med en skiftnyckel.
 
K krill7 skrev:
Ah illa, bytte nyss ut min Ikea blandare och undersidan såg identiskt ut, men min gängstång hade ett spår i sig så jag kunde dra i en plattmejsel och hålla emot med en skiftnyckel.
Kanske kan vrida ur gängstången med en polygrip men det är förbannat trångt att hålla emot med en skiftnyckel....
 
För att skruva ur gängstången kan du prova med att skruva på två muttrar där du sedan skruvar på inre (den yttre agerar låsmutter) för att gänga ur gängstången.. bör vara mer plats för en fastnyckel längre ner där slangar inte är så mkt ivägen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.