Hej!

Vi byter kamin till en modernare som förhoppningsvis ger bättre värme.

Bakom den gamla kaminen tänker jag mura fast den nya mindre stosen. Min fråga är om det spelar någon roll om jag murar för ”nedgången” i rökkanalen. Den fortsätter troligtvis ner i källaren, det finns ingen sotlucka där nere.

För tydlighetens skull:
Först går hålet ca 50-60cm, sedan går en rak rökkanal upp och ner, där upp är ut ur skorstenens topp och ner vetifan, men troligen källaren.

Det känns som det kan trilla ner lite skit i kanalen vid sotning, men det har det ju gjort i väldigt många år och det har uppenbarligen funkat bra.

Jag har sökt kontakt med sotaren som ska återkomma.

Vänligen
 
Hugg in rökröret utan att plugga nedåt, då vid sotning av kaminröret och skorstenen så knuffas sot/aska ner i källaren och kan tas om hand på ett bra sätt utan en massa skit i bostaden. Sotaren gillar den funktionen.

EDIT bommade ingen sotlucka, släpp in ett snöre med tyngd, kan var så att den är igenmurad när det kanske var panna eller tvättbyk där och har byggts om.
 
J jonaserik skrev:
Hugg in rökröret utan att plugga nedåt, då vid sotning av kaminröret och skorstenen så knuffas sot/aska ner i källaren och kan tas om hand på ett bra sätt utan en massa skit i bostaden. Sotaren gillar den funktionen.

EDIT bommade ingen sotlucka, släpp in ett snöre med tyngd, kan var så att den är igenmurad när det kanske var panna eller tvättbyk där och har byggts om.
Tack, ska kolla hur djupt den går. Är det en viktig funktion? Jag tänker att till slut så når skiten i värsta fall röret till kaminen, men då det sotas regelbundet så borde det dammsugas upp enkelt. 🤩
 
Det går nog många liter sot och skit i den biten ner, den ska sotad ur efter varje sotning och det gör sotaren. Säger du till, så dammsuger hen den och tar med sig sotet. Kontenta av det blir att du behöver inte bry dig mellan sotningarna. Gär pipan ner så finns säkert något på väggen som kan indikera att varit ett hål. Har det varit en panna så sitter det nog ca 1 - 1,2 meter upp och en tvättbyk ca ,5 meter upp. Kolla på strukturen på väggen och knacka med liten vedbit så kan det höras var det som tunnast.
 
  • Gilla
RickyRickardo
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det går nog många liter sot och skit i den biten ner, den ska sotad ur efter varje sotning och det gör sotaren. Säger du till, så dammsuger hen den och tar med sig sotet. Kontenta av det blir att du behöver inte bry dig mellan sotningarna. Gär pipan ner så finns säkert något på väggen som kan indikera att varit ett hål. Har det varit en panna så sitter det nog ca 1 - 1,2 meter upp och en tvättbyk ca ,5 meter upp. Kolla på strukturen på väggen och knacka med liten vedbit så kan det höras var det som tunnast.
Tack för svar! Jag ska kolla på det i dagarna!
 
Totte_S
Finns det ingen lägre sotlucka och du inte tar upp någon så hade min sotare velat ha en botten på rökgången vid kaminen.

Den som besiktigade o godkände min kamin föreslog att bottna i kanalen med stenull och sedan lägga en kaka bruk ovanpå, precis i underkant kaminanslutningen.
 
  • Gilla
RickyRickardo
  • Laddar…
Och en ful sotlucka ovanför kaminen. Tänk till lite hur anslutningen blir från kamin och skorsten. Se om det går att dra rörkröret uppåt occh ansluta en bit upp, min 0,5 meter från taket. Rökröret blir bra varmt och där har du ytterligare avgiven värme med många kW. Kan då bli att sätta en sotlucka på det röret, men av en vanlig typ lucka som finns för rökrör och skämmer inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.