Vi har kakel på dubbelgips och på några ställen åker den närmaste gipsen med när jag river... Det rör sig om områden på ca 10-15 cm i kvadrat; kommer det att funka med spackel (kanske finns det starkare?) eller måste jag byta gips/lägga på renoveringsgips?

Vad använder ni för att slipa ned gammal fix och fog?
 
Spackla med husfix eller liknande som inte krymper. tror att det finns någon sorts gipsbaserad produkt som också funkar.

I princip så kan man spackla hur stora hål som helst, det är mer än fråga om att när det blir för mycket så blir det enklare och billigare att byta gipsskivan istället (har det sagts mig).
 
Det enda jag skulle oroa mig för är ev tjocklek. Iom att tjocka lager tar LÅNG tid att torka med vissa produkter, men det bör inte vara något större problem här
 
OK. Än så länge är det i a f inga skador som är djupare än 13 mm minus pappen på baksidan... så då ska det nog funka.  :)
Det är förresten betydligt värre att få loss kaklet (utan att orsaka stora skador) på den lilla biten på diskbänkens kortsida - där är enkelgips...  :(
 
Gipsbruk.... torkar på ett naffs :)
 
Jag tycker att det enklaste är att försöka bryta bort stora delar av gipset med kakel på och sedan sätta nytt gips.

kakla på det gamla kaklet är ju i och för sig ännu enklare.

skaa du spackla med husfix etc blir det ju en massa spacklande och slipande som du slipper om du byter gips. Spackla är nog det tråkigaste som finns
 
Fein skrev:
Jag tycker att det enklaste är att försöka bryta bort stora delar av gipset med kakel på och sedan sätta nytt gips.

kakla på det gamla kaklet är ju i och för sig ännu enklare.

skaa du spackla med husfix etc blir det ju en massa spacklande och slipande som du slipper om du byter gips. Spackla är nog det tråkigaste som finns
Slipa mkt e nåt man måste göra om man inte KAN spackla...  ;)
Sen så ska de kaklas inte målas... dvs inte samma finish... ::)
 
mats_o skrev:
Det enda jag skulle oroa mig för är ev tjocklek. Iom att tjocka lager tar LÅNG tid att torka med vissa produkter, men det bör inte vara något större problem här
Det kan jag intyga... Fick också med mig stora bitar av väggen när jag rev ut kaklet i lägenheten. Största biten var ca 2 cm djup och ca 10x10 stor. Gick ju bra att spackla, men det tog satans lång tid, och många spacklingar eftersom det sjunker in. Men det gick ju vägen till slut ändå. Och bra vart det!
 
Jag var som vanligt otydlig. den gången jag använde mig av nedknackat + husfix metoden fick jag ju även slipa ner en massa gammal kakelfix som inte följde med på alla ställen. på andra ställen blev det stora hål i gipsen så till slut var det ett månlandskap. Egentligen inte tråkigt att spackla bara att slipa. usch.
smiler skrev:
Slipa mkt e nåt man måste göra om man inte KAN spackla...  ;)
Sen så ska de kaklas inte målas... dvs inte samma finish...  ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.