Hej,
Jag skulle vilja fråga er om ni tror en ny innerdörr skulle passa i snap-in fästerna i bild nedan, tex: Innerdörr Swedoor style 03.

Karmen idag är från 1982 då huset byggdes, karmen är 9X21, läst att dörrar standardiserades 1972.

Jag tänkte byta flera innerdörrar i huset, 6 st.
Finns det någon dörr leverantör som passar bättre för mig?
 
  • Öppen gammal innerdörr med träkarm från 1982, visar övergången mellan en kaklad badrumsvägg och en korridor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett äldre snap-in dörrfäste på karmen av en innerdörr, möjligen för byte till ny dörrmodell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en svart dörrkarm med snap-in gångjärn från 1982, bredvid en vit innerdörr och tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis synlig äldre innerdörr med en dörrkarm från 1982 och synlig gångjärn, intill ett beige mönstrat draperi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stängd äldre beige innerdörr monterad i en mörk karm, bredvid vit vägg med måttmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
90rammar 90rammar skrev:
Hej,
Jag skulle vilja fråga er om ni tror en ny innerdörr skulle passa i snap-in fästerna i bild nedan, tex: Innerdörr Swedoor style 03.

Karmen idag är från 1982 då huset byggdes, karmen är 9X21, läst att dörrar standardiserades 1972.

Jag tänkte byta flera innerdörrar i huset, 6 st.
Finns det någon dörr leverantör som passar bättre för mig?
Jag bytte alla mina innerdörrar som var samma modell som du har. Gångjärnen passade utan problem i de nya. Köpte bara vanliga släta på byggmax. Är du osäker så mät dörrbladets tjocklek, bredd, höjd och gångjärnens placering så åker du och mäter på närmsta byggvaruhus :D
Ångrar dock att jag inte bytte gångjärnen. De ser lite tråkiga ut.
 
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Skulle säga att alla leverantörers dörrar med rätt mått på dörren passar in i din nuvarande karm. Så det är främst upp till dig att välja utseende på dörren helt enkelt.

Kan rekommendera att gå upp en nivå om du tittar på Swedoor. Style 03 är en lättdörr men den har även mindre tålig färg. Jag har Swedoor Compact 03 som är en nivå upp från style, känns rejäla och målad med extra lager färg för bättre hållbarhet.
 
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Det passar högst troligt, jag har precis bytt i hus från -83.

Men jag bytte hela gångjärnet då jag tyckte de gamla bronsade inte var så fagra...
 
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Tack för era svar, låter bra.
Jag tänkte byta gångjärn till vita andra dörr detaljer till silver eller vita, se ny bild nedan, är det något märke ni rekommenderar så det passar bra med nya innerdörren?
 
  • Gammalt gångjärn på en mörkbrun dörr med reflektion av ett bladmönster på dörrens yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Nu kanske ni gillar golven och ska spara dessa. Men om ni ska lägga in parkett eller liknande så kolla först om ni måste lyfta karmen något för att slippa kapa alla dörrar. Jag flyttade upp alla mina dörrkarmar 15mm för att slippa fula täcklister eller kapade dörrar. Om ni inte ska behålla färgen på karmarna så kan det nästan var enklare och köpa dörr plus karm om ni ändå ska lyfta dessa. Färg och tid för att måla alla karmar kostar det också :D
Gångjärnen ingår ofta i köp av karm. Så prisskillnaden blir inte så mkt
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Passade dörrkarm med tröskelplatta ca 600kr Om du köper gångjärn, låsbleck och tröskelplatta ca 300kr + färg
 
Och då lägger man golvet först och sätter sedan karmen. Då blir golvet mkt lätt att lägga in i dörröppningar. Tips att börja med hallen.
 
T Tompafix skrev:
Nu kanske ni gillar golven och ska spara dessa. Men om ni ska lägga in parkett eller liknande så kolla först om ni måste lyfta karmen något för att slippa kapa alla dörrar. Jag flyttade upp alla mina dörrkarmar 15mm för att slippa fula täcklister eller kapade dörrar. Om ni inte ska behålla färgen på karmarna så kan det nästan var enklare och köpa dörr plus karm om ni ändå ska lyfta dessa. Färg och tid för att måla alla karmar kostar det också :D
Gångjärnen ingår ofta i köp av karm. Så prisskillnaden blir inte så mkt
T Tompafix skrev:
Nu kanske ni gillar golven och ska spara dessa. Men om ni ska lägga in parkett eller liknande så kolla först om ni måste lyfta karmen något för att slippa kapa alla dörrar. Jag flyttade upp alla mina dörrkarmar 15mm för att slippa fula täcklister eller kapade dörrar. Om ni inte ska behålla färgen på karmarna så kan det nästan var enklare och köpa dörr plus karm om ni ändå ska lyfta dessa. Färg och tid för att måla alla karmar kostar det också :D
Gångjärnen ingår ofta i köp av karm. Så prisskillnaden blir inte så mkt
Ja, vi funderar på att byta till en ny matta i hallen och sedan parkett i de tre rummen mot hallen, det blir en nivåskillnad i golvhöjd då så får fundera på hur jag löser de bäst. Tänkte kanske höja eller byta de tre karmarna men vet ej vilken höjd som styr karmen, mattan eller parketten?
 
I badrummet där jag tog bilden blir det kakel som möter en ny matta så där hoppas jag att karmen inte behöver höjas?
 
90rammar 90rammar skrev:
I badrummet där jag tog bilden blir det kakel som möter en ny matta så där hoppas jag att karmen inte behöver höjas?
Det kommer vara fallet i badrummet som styr höjden på tröskeln, men den höjer man då när man renoverar badrummet. Ja det kommer att bli en nivåskillnad på ca 15 mm. Snyggast är nog att tillverka trösklar där man fräst ur på den sidan parketten ska ligga. Alternativt limma en eklist under tröskelplattan där ni har mattan.
Det är golven i rummen som kommer att styra höjden av karmen eftersom dörren går inåt. Men om ni ska lägga matta i hallen behöver ni inte höja alla dörrarna på en gång utan kan plocka bort karmen när ni ska lägga golvet i rummet.
 
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.