Tjena alla byggahusvänner!

Det är så att jag hade lite dåligt med vatten i brunnen för ett tag sedan (trodde jag). Så jag kollade i pumphuset och märkte att pumpen inte var helt tät vilket då åtgärdades och jag fyllde på vatten i pumphuset och drog igång den igen, allt fungerade.

Men nu för ett tag sedan märkte jag att pumpen gick väldigt ofta för att gå hela tiden så fort någon kran öppnades.
Jag fyllde då på luft i hydropressen och sen fungerade det igen.

Nu har jag samma skit, pumpen står och tuggar på 1-2bar och kommer inte upp högre. Hydropressen har 1.5kg i grundtryck och det finns vatten i brunnen.
Men när strömmen slås på kommer jag inte upp i mer än max 2 bar, och det kommer luft och vatten om vartannat när man öppnar kranarna.

Har jag gjort nåt tok? Jag har också bytt hydropress men jag tror inte den är problemet då den håller sitt tryck. Vid bytet har jag fyllt pumphuset med vatten så att pumpen inte drar luft när den ska suga ur brunnen, så har jag gjort förut också och det har gått bra.
Kan pumpen ha gett upp eller måste jag fylla systemet med vatten på nåt annat vis?

Blir tokig på sånt här!
 
Kan du ha någon otäthet på sugsidan? Nån koppling eller kanske backventilen som inte håller helt tätt?
 
Har inte hittat något läckage, såvida inte ledningen läker i marken men det är högst osannolikt..
Ledningen går upp från brunnen och är tät. sen går den under jord in till pumpen och vidare in i huset. Alltså ganska långt mellan brunn och pump om det skulle inverka på något
 
P
Kolla om sprickor eller dålig funktion på backventil nere i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.