Nu ska vi till och byta takfläkt på ett Modo hus med
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder. En svart hattformad struktur täckt av dagg, verktyg ombord, utsikt över hus och snötäckt parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person öppnar takmonterad rotationsljusenhet på fordon, med verktyg synliga, regnskärmad, tekniskt underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har vi 2 bilder av original fläkten.

Svart wokpanna upp och ner på korkgolv med elsladd, inne i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller i belysningsarmatur av metall, demonterad, med synliga kablar, på ett brunmönstrat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ombyggnadssatsen Östberg TKC 400 B1-V1.

När vi plockade bort kåpan på originalfläkten och provmonterade den nya så sticker den ut oroväckande mycket enligt mitt tycke.

Svart ventilationsrör i närbild, verktyg, delvis snötäckt landskap, bil och byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand med skjutmått framför svart objekt, verktyg och kablar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild tagen under en bilhuv, snöig omgivning, grå bil syns, delvis suddig framkant, vardaglig scen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och kablar i förgrunden, otydlig bakgrund med bil och snöiga områden. Arbetsyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir ett utstick på runt 15mm. Den gamla fläktens kåpa överlappade med säkert 20-30mm. Om vi byter till denna blir det inget överlapp alls. Det står i instruktionerna att man ska lämna den undre delen av husqvarna fläkten. Eftersom det är i den man ska skruva fast den nya i. Tycker det ser extremt konstigt ut. Sen är jag lite oroligt för läckage på vintern då vi får rätt mycket snö här uppe.
En hand justerar ett plastventilationsgaller på ett svart rör, mot en suddig bakgrund med träd och bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar även på plocka bort stagen och alla tillbehör från en gamla kåpan, och montera den nya fläkten på den, för att få en större diameter samt att underlätta rengöring i framtiden. Men det blir samtidigt lite kaka på kaka. Finns det någon här inne som har gjort något liknande? Samt har bilder på det färdiga bytet?
 
Enskopaglass Enskopaglass skrev:
Nu ska vi till och byta takfläkt på ett Modo hus med
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder.[bild] [bild] Här har vi 2 bilder av original fläkten.

[bild][bild] Detta är ombyggnadssatsen Östberg TKC 400 B1-V1.

När vi plockade bort kåpan på originalfläkten och provmonterade den nya så sticker den ut oroväckande mycket enligt mitt tycke.

[bild][bild][bild][bild] Det blir ett utstick på runt 15mm. Den gamla fläktens kåpa överlappade med säkert 20-30mm. Om vi byter till denna blir det inget överlapp alls. Det står i instruktionerna att man ska lämna den undre delen av husqvarna fläkten. Eftersom det är i den man ska skruva fast den nya i. Tycker det ser extremt konstigt ut. Sen är jag lite oroligt för läckage på vintern då vi får rätt mycket snö här uppe.
[bild] Jag funderar även på plocka bort stagen och alla tillbehör från en gamla kåpan, och montera den nya fläkten på den, för att få en större diameter samt att underlätta rengöring i framtiden. Men det blir samtidigt lite kaka på kaka. Finns det någon här inne som har gjort något liknande? Samt har bilder på det färdiga bytet?
Enskopaglass Enskopaglass skrev:
Nu ska vi till och byta takfläkt på ett Modo hus med
Husqvarna TF Ombyggnadssats. Men tycker att det känns lite konstigt att den ska sticka ut så mycket. Har försökt hitta bilder på hur det ser ut när folk har bytt men har inte hittat en enda. Så jag tänkte starta en tråd här där jag kan få lite input och dela med mig av lite bilder.[bild] [bild] Här har vi 2 bilder av original fläkten.

[bild][bild] Detta är ombyggnadssatsen Östberg TKC 400 B1-V1.

När vi plockade bort kåpan på originalfläkten och provmonterade den nya så sticker den ut oroväckande mycket enligt mitt tycke.

[bild][bild][bild][bild] Det blir ett utstick på runt 15mm. Den gamla fläktens kåpa överlappade med säkert 20-30mm. Om vi byter till denna blir det inget överlapp alls. Det står i instruktionerna att man ska lämna den undre delen av husqvarna fläkten. Eftersom det är i den man ska skruva fast den nya i. Tycker det ser extremt konstigt ut. Sen är jag lite oroligt för läckage på vintern då vi får rätt mycket snö här uppe.
[bild] Jag funderar även på plocka bort stagen och alla tillbehör från en gamla kåpan, och montera den nya fläkten på den, för att få en större diameter samt att underlätta rengöring i framtiden. Men det blir samtidigt lite kaka på kaka. Finns det någon här inne som har gjort något liknande? Samt har bilder på det färdiga bytet?
Vad blev det för lösning tillslut? Fick du till rätt grundflöde med denna fläkten? Hittat på ett par webbutiker att denna Husqvarna modell som är 75W bör ersättas med TKC 400 A (85W) istället för B-modellen som har lite större motor (127W).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.