Hej!
Jag är i färd med att byta ut en av de gamla stenplintarna som en del av huset står på. Stenplintarna är ca 1.9 m höga över mark. Jag har tänkt plocka bort stenplinten, gräva ur, gjuta en fot och på denna sedan gjuta ny armerad plint, fyrkantig med måtten 25x25 cm.
Min fråga är hur jag på ett säkert sätt kan avlasta plinten med tanke på höjden? Finns det ngn vedertagen metod eller utrustning för stämpning i dessa fall? Att sätta en regel på domkraft känns instabilt på dessa höjder. Behöver jag palla upp med betongplattor eller annat i rätt höjd?
Mvh Thomas
 
  • Gammal stenplint vid husgrund med vit avflagande färg och ormbunke i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns riktiga stämp i stål att hyra, då väljer man storlek efter vilken vikt den skall klara. Kan ju även behövas en stålbalk eller något för att kunna frigöra hörnet nog för att kunna bygga upp det nya hörnet - så gissningsvis krävs 2 stämp. Viktigt att anläggningsytan i toppen inte blir för liten, så inte stämpen trycks in i reglarna (eller vad den kommer tryckas mot).
 
Men du kanske får lyfta med träregel och sedan stoppa stämpet och ställa ner på så att domkraften inte måste bli kvar, inte så stabilt att balansera på som du säger.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.