Hejsan!
Bytt handfat och var ju då tvungen koppla loss blandaren. Jag hade ganska mkt jobb med att få loss klämringarna för o få ur blandaren ur hålet i gamla handfatet, men det gick till slut. dock blev ena röret lite kantigt i änden, så klämringen smiter inte längre riktigt åt verkar det som. Jag monterade iaf tillbaka blandaren o skruva på rören o hade för säkerhets skull på lintråd men det läcker rejält från det kantiga röret ändå. Det är stela kopparrör så är ju inte bara o såga av en bit liksom. Vad gör man? Tacksam för hjälp!
 
Du tror inte att det läcker på grund av linet?

Protte
 
Lin är utsiktslöst i en klämringskoppling. Man kan täta gängan, men då läcker det ändå mellan rör och mutter.

Du får göra som Hasse Alfredssons Lindeman om utbrytarkungen, såga av röret fast det inte går. "För va fan skall man annars göra".

Varför tycker du att det inte går? Om det är trångt kan du använda en lilla modellen av:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56040146
 
När jag skrev det inte går kapa menade jag att röret blir för kort om jag kapar.
Provade dock att såga bort 5 mm så röret blev runt i änden, men det hjälpte inte. Provade sen att ta bort lintrådarna, men då blev det bara ännu värre. Nu vet jag inte vad göra. Ganska besvärligt då jag måste stänga av vattnet till min enda toa pga detta. Enda utvägen är att ringa efter mokare? eller hur är det om man köper en ny blandare. de har väl mjuka rör som är lättare o få tätt i klämringskopplingen?
mkt tacksam för hjälp
 
Såga av och skarva i nytt rör, kanske? Glöm inte stödhylsorna.
 
Hoppas detta kan vara till hjälp.

Kopparrör finns hårda oftast kopparfärgade, halvhårda oftast kromade rör för att dra utanpåliggade t.ex. i badrum och mjuka oftast kromade, används för anslutning där man vill kunna boka rören för hand.

Du kan naturligtvis köpa en ny blandare med längre rör. Tänk då på blandarrören är mjuka varför det skall sitta stödhylsor i rörändarna. Så är det med alla mjuka och halvhårda rör. Allmänt:: Om du är osäker om hur hårt röret är så sätt i en stödhylsa, för säkerhets skull. Hårda rör som glödgas och bockas blir mjuka kring böjen.

Om du inte vill byta blandaren föreslår jag följande.
Köp en klämringsskarv av samma dimension som det rör du kapar. Du behöver också ca 10 cm rör, även detta av samma dimension som det du kapar.

Kapa röret och montera skarven + anpassad rörbit.
Blandare brukar ha 10 mm rör.

De rör som matar blandaren kan vara 10, 12 eller 15 mm. Grövre än så är ovanligt.
 
SvenD skrev:
Hoppas detta kan vara till hjälp.

Kopparrör finns hårda oftast kopparfärgade, halvhårda oftast kromade rör för att dra utanpåliggade t.ex. i badrum och mjuka oftast kromade, används för anslutning där man vill kunna boka rören för hand.

Du kan naturligtvis köpa en ny blandare med längre rör. Tänk då på blandarrören är mjuka varför det skall sitta stödhylsor i rörändarna. Så är det med alla mjuka och halvhårda rör. Allmänt:: Om du är osäker om hur hårt röret är så sätt i en stödhylsa, för säkerhets skull. Hårda rör som glödgas och bockas blir mjuka kring böjen.

Om du inte vill byta blandaren föreslår jag följande.
Köp en klämringsskarv av samma dimension som det rör du kapar. Du behöver också ca 10 cm rör, även detta av samma dimension som det du kapar.

Kapa röret och montera skarven + anpassad rörbit.
Blandare brukar ha 10 mm rör.

De rör som matar blandaren kan vara 10, 12 eller 15 mm. Grövre än så är ovanligt.
Tack så mycket för den jättebra infon!, det hjälper mycket. Ska prova med stödhylsor också så får vi om det hjälper.
 
Mera tips:

Om det redan sitter klämringar på rören och dessa dragits åt i en koppling så kommer du med största säkerhet inte att få i stödhylsor. Rören har helt enkelt blivit för trånga.

Mjuka och halvhårda rör bör sågas. Rörkapen i länken klämer åt rören så att stödhylsan inte går i eller i vart fall blir svår att få i.

Glömde två saker:

1. Du behöver en ny klämring för att ersätta en som inte är tät. De går att köpa lösa.

2. Smörj gärna in gänga och klämring med Unipack eller Locherpasta. Dessa är livsmedelsäkra, smörjer gänga och bidrar till tätning. Men det skall funka även utan.

Pastan används också med fördel tillsammans med lin i gängade anslutningar. Så gör de flesta rörisar.
 
köpte en ny kran idag med slangar som man skruvade in i botten av blandaren. Dom vara bara o montera rakt på klämringskopplingen o det håller tätt :) Känns så skönt att äntligen ha lyckats :)
Tack för all hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.