Kan man kan byta golvbrunn själv? Vi har en gjutjärnsbrunn i en tvättstuga på källarplan som vi tänkte byta till en i plast. Enl en handlare jag pratade med är det inte så komplicerat att göra det själv, någon som gjort det som kan dela med sig av sina synpunkter och vad man bör tänka på? Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Jag skulle fråga mig först om det verkligen är nödvändigt att byta brunn. De håller normalt många, många år men kanske har du anledning av annat slag?

Hyr en rejäl bilmaskin. Det är verkligen viktigt. Sedan är det bara att sätta igång. Skarva ihop, palla under den nya brunnen ordentligt till rätt/lämplig nivå. Som alltid läs tillverkarens installationsbeskrivning. Gjut igen. Klart!
 
B
Ja, vad är egentligen huvudanledningen att byta? Våra fungerar men ser rätt rostiga ut. De är skrovliga på ytan vilket gör att amutslättare samlas. Men jag har egentligen inte lust att byta med tanke på jobbet.
 
Ja dels så är den jättesunkig, rostig och hemsk, sen rekomenderar man det ju vid renovering och det är väl lika bra att få det gjort, brunnen är ju ändå från 60-talet. Kul att lära sig nya saker oxå faktiskt.

Okej Sveng det verkar ju inte allt för komplicerat men är det något man bör tänka på vid bilning? Jag läste någonstans att man ska hålla sig 10 cm från röret.
Sen funderar jag på hur jag vet om golvbrunnen jag köper är godkänd, det finns väl bestämmelser för det oxå antar jag?
 
Du märker snart hur nära du kan bila. Men börja på okritiska ytor runt brunnen. Har du en bra maskin skall du snart märka att det är lätt trots kanske tjock betong.
Köp ett välkänt fabrikat av brunn. Då får bättre dokumentation och kanske råd om du behöver.
 
olha00
Anledningen till att byta en golvbrunn är oftast att man vill lägga på något slag av tätskick och då måste det vara brunn med klämring (eller skruvbar) för att det ska bli tätt och godkännt.
 
B
BAS skrev:
olha00
Anledningen till att byta en golvbrunn är oftast att man vill lägga på något slag av tätskick och då måste det vara brunn med klämring (eller skruvbar) för att det ska bli tätt och godkännt.
Kan man då generellt säga att det inte är lika viktigt med byte om det är i ett källargolv av betong?
Förstår ju att det är mer viktigt om det tex är i ett våtutrymmer någon våning upp.
 
Om du inte ska göra våtrum av det och det inte är något fel på brunnen ser jag inte någon anledning att byta golvbrunnen.
 
B
BAS skrev:
Om du inte ska göra våtrum av det och det inte är något fel på brunnen ser jag inte någon anledning att byta golvbrunnen.
Nja, det är ju ett våtrum idag. Dusch och tvättmaskin leder till denna brunnen.
 
Inga problem, det du behöver göra först och främst är att bila upp kring brunnen och en bit av avloppsröret.
De nya i plast finns i 50mm utstick och jag skulle tro att din gamla är 75 gjutjärn.
I mitt fall så var det så att ca 10 cm från brunnen var första skarv och den får man försöka lossa på försiktigt så att gjutjärnet inta går sönder sen finns det gummibussning att trycka i så att ditt 50 mm anslutning passar.
Kanske lika bra att köpa 2 st 45 graders också så man kan justera in höjden på den nya brunnen de gamla brukade ju vara så ljupt nedsänkta.
Lycka till
 
B
Ok, jag förstår att det är ganska "rakt fram" att byta den, men min idé med tråden var att få fram om det egentligen är nödvändigt. Jobb finns det i överflöd när man har ett gammalt hus, så kan man lägga något åt sidan så är det ju bra :) Alltså, om en gammal golvbrunn är rostig och dan, och den skulle börja läcka, är det någon större fara då den ligger gjuten i ett källargolv? Är väl inte bra att ha vatten på drift misstänker jag.
 
Luckyman skrev:
Inga problem, det du behöver göra först och främst är att bila upp kring brunnen och en bit av avloppsröret.
De nya i plast finns i 50mm utstick och jag skulle tro att din gamla är 75 gjutjärn.
I mitt fall så var det så att ca 10 cm från brunnen var första skarv och den får man försöka lossa på försiktigt så att gjutjärnet inta går sönder sen finns det gummibussning att trycka i så att ditt 50 mm anslutning passar.
Kanske lika bra att köpa 2 st 45 graders också så man kan justera in höjden på den nya brunnen de gamla brukade ju vara så ljupt nedsänkta.
Lycka till
man drar 75 till GB 50 har amn bara till TS och köksavlopp den sista metern för man får bara dra 2m 50 rör
 
Jaha det här gick ju inte så bra....nu har vi bilat upp runt brunen och rören. Det var inga problem att bila. Första skarven satt på ca 10 cm men hos handlaren sa man att man ska ta nästa skarv för det var bättre (vet inte varför, ifrågasatte inte det). Vi hittade andra skarven men det gick inte att få loss. Rören är i gjutjärn oxå och ser ut att ha rostat ihop. När vi började slita så lossnade det däremot längre ner/bort så det var bara att fortsätta bila. Nu har vi kommit till en böj som går neråt och sen in i ett porslinsrör på ett konstigt sätt, en konstig vinkel. Rören passar inte ihop i varandra utan det ser ut som om man har tätat med betong i porslinsröret runt gjutjärnsröret, dessutom har porslinsröret sprukit lite på ena kanten. VAD GÖR VI? Det går nu att dra upp järnröret men vi har inte vågat prova för man ser inte hur långt ner det går. Och hur ska men sen få ett nytt rör att passa? Shit vad har vi gett oss in på. Någon som kan hjälpa!!! Har lagt upp en bild i min blogg http://jagandas.blogspot.com/.

HPIM6045.JPG
 
jag skulle kapa en bit bort från muffen på 45 gradarn och sen skulle jag sätta en kopling där och sen dra med plast och tillvärkare av koplingen heter Fernco det är som en gummi strumpa som man skruvar åt med två slangklämmor fungerar utmärkt sen så skulle jag dra med plaströr fram till dem nya ställerna
 
Kansas skrev:
Shit vad har vi gett oss in på. [bild]
Du kan ju se det som så att det behövdes nog göras ändå förr eller senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.