Hej på er!

Har länge funderat på att byta ut eller renovera två golvbrunnar från -76 i en riktigt "sunkig" tvättstuga som ska fixas till.
Detta då möss har käkat upp vattenlåsen på båda två.... :mad:

Vad tror ni - går det att enbart byta ut själva vattenlåset för att inte behöva bila upp golvet och byta brunnen? Vet tyvärr inte fabrikat på brunnarna...Men själva insatsen är i runda slängar 150mm.

Bifogar en bild på snusket...
20150724_120230.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Redigerat:
Om du ändå ska renovera tvättstugan så hade jag definitivt bytt ut både golvbrunn och ev. även rören.
 
Tack för ditt svar!
Ska inte göras någon större renovering mer än att klabba på silikatfärg på väggar och tak samt lägga Bergo Elite på golvet. Så rören kommer jag nog inte att ge mig på.
 
Krilleman
Kan man lyfta upp vattenlåsinsatsen?
 
Jag testade detta, och insatsen är inte separat och går inte att lyfta upp.

När jag kollade närmre på detta såg jag att råttorna har lyckats att ta sig in mellan själva röranslutningen och brunnen. Så det är fri entré från någon gång under huset direkt in i tvättstugan! Tur att denna brunnen inte har använts... Får undersöka den andra brunnen också.

Om jag bilar upp 20-30cm från brunnen, borde det väl går fint att skarva på nytt rör fram till den nya brunnen jag sätter i?

En tanke som slog mig... Kanske går att få ersättning från försäkringsbolaget?

På bilden så syntes det visst ganska så klart att det är ett hål i röranslutningen.. Se det inringade i rött!
mushål.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Ring och kolla, det kostar inget.

Men har du inga löstagbara insatser så är ju bara ett byte det enda alternativet.

Är det råttorna som gnagit runt hela ytterkanten också?
 
Yes det är råttorna som har gjort det också.... :thumbdown:
Ska ringa hit Anticimex i veckan och försöka utrota kolonin - så att det inte händer igen.

Några förslag på ytterliggare åtgärder så att råttorna inte börjar gnaga på den nya brunnen sen?
Har sökt runt lite på brunn och vattenlås i rostfritt - en sån får det nog bli.

Lägga något typ av galler runt själva rören så långt jag kan?

Tråkigt om det blir samma problem igen när man har bilat upp och fixat ny brunn!!

Tack!
 
Hur har det gått?
 
Det har gått fantastiskt bra!

Två veckor efter att Anticimex var där så bilade jag upp brunnen och satte i en ny (i plast) och hoppades att problemet inte skulle komma tillbaka.

Har inte haft några råttproblem sedan dess, och den nya brunnen är hel än så länge! *tar i trä*.

Lite dokumentation i bildformat nedan.
Har fortfarande inte fått tummen ur att lägga kakel/klinkers än.. :)

20150823_151025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150823_151040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150825_194543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
dextrocell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.