Hej!

Nytt konto, men har kikat runt på forumet under en tid. Jag hoppas nu att ni ska kunna ge mig lite råd!
Jag är i färd med att byta ut mitt gamla Ventex 300 som har lagt av. Aggregatet har installerats av tidigare ägare och jag har inte tillgång till varken ritningar eller flödesberäkningar. Det gamla aggregatet är placerat på kallvind och det ska det nya också. Det nya aggregatet jag beställt är ett Heru 160.
Jag har försökt skissa upp kanalsystemet samt vilka flöden jag tänkt mig. Dimensionerna på vinden kan diffa något. Som ni ser så följer inte vissa kanaler dagens standard. Nu till mina frågor:

1. Hur får jag enklast ihop det nya aggregatet med det befintliga systemet? Flexdämpare från aggregat sen övergång ner till rätt dimension?
2. Jag får höga hastigheter i början av systemet. Bör jag bygga om någon/några kanaler för att få ner hastigheten?
3. Ventex-aggregatet har 2 frånluftsanslutningar i sig, där den ena bara går till badrummet. Jag har tänkt att sätta ett T-rör tidigt på frånluftsslingan för att ta hand om badrummet med det nya aggregatet. Ser ni något problem med detta?

Övriga synpunkter mottages gärna, tack!
 
Absolut, satsa på att bygga om systemet med 200-kanal närmast aggregatet för att bygga bort onödiga tryckfall.

I övrigt låter det vettigt med flexdämpare mot aggregat. Just på frånluften brukar jag generellt förespråka fasta dämpare av då det blir lättare vid rengöring av systemet.

Inga problem att sätta ett t-rör och ansluta badrummet mot en gemensam frånluft.

En sak som man kan fundera på att komplettera med är om man vill med någon extra ljuddämpare för att få bort överhörning mot något/några rum. Även kolla över och kanske tjocka på isoleringen på kanalerna. Man kan tappa rätt många grader i temperatur på dåligt isolerade kanaler.
 
Har du driftsatt nya aggregatet? Har själv ett ventex 300 från -81 som jag tänker byta mot ett heru 160
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Absolut, satsa på att bygga om systemet med 200-kanal närmast aggregatet för att bygga bort onödiga tryckfall.

I övrigt låter det vettigt med flexdämpare mot aggregat. Just på frånluften brukar jag generellt förespråka fasta dämpare av då det blir lättare vid rengöring av systemet.

Inga problem att sätta ett t-rör och ansluta badrummet mot en gemensam frånluft.

En sak som man kan fundera på att komplettera med är om man vill med någon extra ljuddämpare för att få bort överhörning mot något/några rum. Även kolla över och kanske tjocka på isoleringen på kanalerna. Man kan tappa rätt många grader i temperatur på dåligt isolerade kanaler.
Tack för kommentarerna, jag tar dem med mig!

G Grafström skrev:
Har du driftsatt nya aggregatet? Har själv ett ventex 300 från -81 som jag tänker byta mot ett heru 160
Nej inte ännu, men jag kommer göra det någon helg nu i januari.
När har du planerat ditt byte?
 
  • Gilla
Fredrik Persson4
  • Laddar…
Satt in ett swegon casa r5 innan jul åt en bekant, ska se hur nöjd han är med det efter nån månad. Tänker byta till våren, troligtvis till ett heru 160
 
Jag hakar på den här diskussionen, då jag har samma ventex aggregat och funderar på att byta det framöver.

hur är det märker du skillnad i ljud från själva agget? Givet att hunnit byta ut det förstås.
 
S Snabelhund skrev:
Jag hakar på den här diskussionen, då jag har samma ventex aggregat och funderar på att byta det framöver.

hur är det märker du skillnad i ljud från själva agget? Givet att hunnit byta ut det förstås.
Jag kopplade in och driftsatte det nya aggregatet förra helgen och vilken skillnad det är! Det gamla aggregatet måste haft något fel på fläktarna, men då vi inte bott i huset så länge så vet jag inte hur det borde låta. Det enda jag märker i ljudväg med det nya aggregatet är att det susar lite i de gamla donen. Jag ska byta ut dessa nu när jag ändå håller på och sen få det korrekt injusterat, då kommer det bli bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.