Vi har ett ftx-system i huset som är ett tvåplanshus på 150 kvm.

just nu går aggregatet konstant på Max då den tidigare styrdes från köksfläkten som nu är borta efter en köksrenovering.

Har kikat lite och fått offert på bla Östberg Heru s EC men arbetskostnaden för att installera detta landade på 40 000:- vilket känns orimligt.

Nuvarande aggregat finns på övervåningen i ett förråd så det är relativt enkelt att komma åt.

Jag funderar nu på att installera ett nytt aggregat själv. Så svårt kan det väl inte vara eller?

Har svårt att se att det skall ta mer än en dag eller två för någon som kan så 40 000:- känns som sagt väldigt högt eller har jag dålig uppfattning om arbetet som krävs?
 
  • Öppet FTX-aggregat i ett förråd, visar fläkten och delar av ventilationssystemet, omgivet av diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat i förråd med synliga filter och fläktkomponent, omgivet av förvarade objekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Hej! Jag har bytt ut en sådan värmeväxlare till en Östberg Heru 90S-EC. Min gamla styrdes också från köksfläkten. Att koppla in nya aggregatet är egentligen inte svårt. Bara att skruva fast spirorören i den nya värmeväxlaren och se till att aggregatet får ström. Men..... några saker gör det mycket mer komplicerat tycker jag.

1. Den nya värmeväxlaren byter flödesriktning på ena luftströmmen. I din gamla burk så blåser luften åt "samma håll", genom den korsvisa värmeväxlaren (gallret). Medan i den nya burken så kommer luftflödena att gå "mot varandra". Det gör att du måste lägga till rördragning för att luften ska gå in/ut på rätt ställe. Kan bli klurigt om det inte finns plats.

2. Din nya värmeväxlare är mycket mer effektiv är den gamla. Det gör att avluften (som går ut ur huset) kyls av effektivt och blir ganska kall. Det ökar risken för kondens i rören efter värmeväxlaren så man bör ha kondensisolerat rör och koll på att kondensen inte kan ställa till något. Kondens inne i värmeväxlaren är ingen fara. Din gamla burk har antagligen en slang i botten så kondensvatten rinner bort till avlopsstammen. Men den kan man inte ha i nya Ftx-aggregatet.

Lite svårt att säga vad som är ett rimligt pris, vet inte om din installation kräver mycket extrajobb.
 
K kbladh skrev:
Hej! Jag har bytt ut en sådan värmeväxlare till en Östberg Heru 90S-EC. Min gamla styrdes också från köksfläkten. Att koppla in nya aggregatet är egentligen inte svårt. Bara att skruva fast spirorören i den nya värmeväxlaren och se till att aggregatet får ström. Men..... några saker gör det mycket mer komplicerat tycker jag.

1. Den nya värmeväxlaren byter flödesriktning på ena luftströmmen. I din gamla burk så blåser luften åt "samma håll", genom den korsvisa värmeväxlaren (gallret). Medan i den nya burken så kommer luftflödena att gå "mot varandra". Det gör att du måste lägga till rördragning för att luften ska gå in/ut på rätt ställe. Kan bli klurigt om det inte finns plats.

2. Din nya värmeväxlare är mycket mer effektiv är den gamla. Det gör att avluften (som går ut ur huset) kyls av effektivt och blir ganska kall. Det ökar risken för kondens i rören efter värmeväxlaren så man bör ha kondensisolerat rör och koll på att kondensen inte kan ställa till något. Kondens inne i värmeväxlaren är ingen fara. Din gamla burk har antagligen en slang i botten så kondensvatten rinner bort till avlopsstammen. Men den kan man inte ha i nya Ftx-aggregatet.

Lite svårt att säga vad som är ett rimligt pris, vet inte om din installation kräver mycket extrajobb.
Hmmm det var ett bra inlägg.

Stämmer bra att den gamla fläkten har en kondenslang. Den går på enklaste sätt ner till under diskhon där jag satt den på vattenlåset. Tidigare låg den instoppad i en petflaska ;)

kondensisolerade rör har vi sannolikt inte så då är frågan hur man skall gå tillväga och om det är dumt att byta ut aggregatet.

Det är inte aktuellt att riva upp väggar och tak då alla ytskikt redan är renoverade.
 
Nu vet jag inte när ditt gamla är byggt men kolla så att tilluft och frånluft är där det ska vara. Detta löser du lätt. Det mesta av kanaldragningen är ju redan gjord!
 
C Carpetos skrev:
Nu vet jag inte när ditt gamla är byggt men kolla så att tilluft och frånluft är där det ska vara. Detta löser du lätt. Det mesta av kanaldragningen är ju redan gjord!
Hur menar du med att det är där det ska vara? Systemet är byggt 1984 då huset byggdes.
Såg också att till och frånluften var annorlunda på Östberg Heru men det borde man kunna dra nytt.
Förrådet är cirka 1,5x2 meter så det finns plats runtomkring tänker jag.

Är relativt van att snickra och fixa men däremot har jag aldrig varken vart intresserad eller påläst på ventilation. Dock kändes offerten i mina ögon orimlig för att enbart byta aggregatet. Om arbetskostnaden legat runt 10-15 hade jag nog lejt bort allt.
 
Helt orimlig.

Bytte ett ftx som satt i köksfläkten till en separat imkanal och luftvärmaren som satt på vinden till ett Östberg 100 i vintras. Huset byggt 1989 och de hade lite andra tankar om hur luften skulle flöda då.

Bl.a en tilluft och en frånluft på toaletten. Ingen tilluft i vardagsrummet och en tilluft i köket så var tvungen att byta lite här och där:rofl: Så värt att kolla över det.

Mycket lättare än vad jag trodde tillslut. Ska du bara ha in ett aggregat där så är det en piece of cake
 
  • Gilla
Kulibertikus
  • Laddar…
C Carpetos skrev:
Helt orimlig.

Bytte ett ftx som satt i köksfläkten till en separat imkanal och luftvärmaren som satt på vinden till ett Östberg 100 i vintras. Huset byggt 1989 och de hade lite andra tankar om hur luften skulle flöda då.

Bl.a en tilluft och en frånluft på toaletten. Ingen tilluft i vardagsrummet och en tilluft i köket så var tvungen att byta lite här och där:rofl: Så värt att kolla över det.

Mycket lättare än vad jag trodde tillslut. Ska du bara ha in ett aggregat där så är det en piece of cake
Förstår men tror allt är draget rätt o det här fallet så det ska bara vara att byta aggregatet och justera flödena sen såklart.
 
T Tokv41 skrev:
Förstår men tror allt är draget rätt o det här fallet så det ska bara vara att byta aggregatet och justera flödena sen såklart.
Tacksam timpeng:crysmile:
 
K
C Carpetos skrev:
Bytte ett ftx som satt i köksfläkten till en separat imkanal och luftvärmaren som satt på vinden till ett Östberg 100 i vintras.
Bra poäng där. Jag glömde helt bort att jag byggde en separat imkanal till köksfäkten samtidigt som jag tog bort det gamla aggregatet. Fick göra håltagning i yttertaket, installera takhuv och brandisolering.

Östberg gör bra grejer. Jag bytte mitt FTX-aggregat för nästan 10 år sedan. Är nöjd. Så här i efterhand så ska jag också säga att det gamla aggregatet har också sina fördelar. Om du inte tycker du har dålig luft, och om du är ok med husets energiförbrukning så är det inget fel med gamla aggregatet. Det snurrar på med ett minimum av underhåll. Väldigt få delar som kan krångla. Lägg till några flexibla ljuddämpare om det väsnas för mycket. Om du har haft bra luft i 20 år så behöver man egentligen inte byta tycker jag. Om du ändå gör en stor-renovering, så visst kan man byta. Men jag skulle inte bytt bara för att gamla aggregatet går på fullvarv. Ta dit en elektriker som fixar någon sorts varvtalsstyrning.
 
K kbladh skrev:
Bra poäng där. Jag glömde helt bort att jag byggde en separat imkanal till köksfäkten samtidigt som jag tog bort det gamla aggregatet. Fick göra håltagning i yttertaket, installera takhuv och brandisolering.

Östberg gör bra grejer. Jag bytte mitt FTX-aggregat för nästan 10 år sedan. Är nöjd. Så här i efterhand så ska jag också säga att det gamla aggregatet har också sina fördelar. Om du inte tycker du har dålig luft, och om du är ok med husets energiförbrukning så är det inget fel med gamla aggregatet. Det snurrar på med ett minimum av underhåll. Väldigt få delar som kan krångla. Lägg till några flexibla ljuddämpare om det väsnas för mycket. Om du har haft bra luft i 20 år så behöver man egentligen inte byta tycker jag. Om du ändå gör en stor-renovering, så visst kan man byta. Men jag skulle inte bytt bara för att gamla aggregatet går på fullvarv. Ta dit en elektriker som fixar någon sorts varvtalsstyrning.
Funkar som det ska och störs inte av ljudet men vi ska ändå byta till luft/vatten och tänkte se över hela husets energitjuvar och känslan är att det borde vara bra att byta efter 40 år.

kanalen ner till köket där fläkten tidigare satt sitter det nu en ventil på som styr insuget. Sedan har vi en takfläkt med ny inkalla till nya köksfläkten.
Så jag antar att det bara är att byta aggregat.
Tänker även att luftkvaliteten blir bättre med en nyare fläkt med bättre filter.
Plus att den gamla värmer väldigt klent på vintern. Känns nästan som att den enbart använder luften och elementet som sitter i lagt av..
 
40000kr är väl inkl aggregatet??
Vi gav 41000kr för ett Heru 100 S EC, installation, injustering och rengöring av kanaler i oktober 2021. Vi hade frånluftsvärmepump innan så det fick dras om lite rör.
 
R Runnis skrev:
40000kr är väl inkl aggregatet??
Vi gav 41000kr för ett Heru 100 S EC, installation, injustering och rengöring av kanaler i oktober 2021. Vi hade frånluftsvärmepump innan så det fick dras om lite rör.
55-60 ligger offerterna på.
En Heru ligger på drygt 20 så innan rot var ena offerten på 40 enbart för arbetet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.