Hej!

bor i ett radhus från 76. På taket sitter en frånluftsfläkt kopplad till köksfläkten. Nu har den lagt av.

Vem vänder man sig till för att få den utbytt? Ventilationsfirma, elektriker, sotare?
 
S Stevie Deville skrev:
Hej!

bor i ett radhus från 76. På taket sitter en frånluftsfläkt kopplad till köksfläkten. Nu har den lagt av.

Vem vänder man sig till för att få den utbytt? Ventilationsfirma, elektriker, sotare?
Är det en fläkt i en huv? Om du går upp på taket och tittar på märkningen så finns det ersättningsfläktar som passar i samma monteringshål. Jag kontaktade en lokal ventfirma som tog hem en sådan. De som finns online kan säkert hjälpa dig också. Säkert en av märket SVAB av något slag.
https://www.luftbutiken.se/reservde...m-MU9F2r__i0Ml-4BQ3rEbWm-AXnC7IEaAsgyEALw_wcB
 
  • Gilla
Stevie Deville
  • Laddar…
Tack för svar! Var uppe och tittade lite närmare idag. Fläkten ser ut så här.
Gammal takfläkt på tak med måttband och skruvmejsel, utan synlig märkning, i behov av underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittar dock ingen märkning på den alls. Då själva huven inte är i toppskick så funderar jag på om det kan vara ett alternativ att byta ut huv och fläkt mot en Östberg TKS 400?

https://www.luftbutiken.se/takflaktar/584-ostberg-takflakt-tks-400a-svart.html?gclid=Cj0KCQiAzfuNBhCGARIsAD1nu--gTLPF6WdzewuobDfboT2koN15HuMHVnoEip2U4pjXfM4sIv4xHvEaAmUREALw_wcB

Måtten verkar stämma.

Är dock lite fundersam på vad den cylindriska delen på bilden här är?
Gammal, rostig fläkt med sliten elektrisk switch och korroderade kablar i en smutsig fläkthuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stevie Deville skrev:
Tack för svar! Var uppe och tittade lite närmare idag. Fläkten ser ut så här.
[bild]
Hittar dock ingen märkning på den alls. Då själva huven inte är i toppskick så funderar jag på om det kan vara ett alternativ att byta ut huv och fläkt mot en Östberg TKS 400?

[länk]

Måtten verkar stämma.

Är dock lite fundersam på vad den cylindriska delen på bilden här är?
[bild]
Startkondensator.
Du byter den samtidigt som att du monterar den nya motorn, om du byter enbart fläktmotorn i sitt hjul.
 
det finns firmor som lindar om elmotorer ,ev ett alternativ
 
S Stevie Deville skrev:
Tack för svar! Var uppe och tittade lite närmare idag. Fläkten ser ut så här.
[bild]
Hittar dock ingen märkning på den alls. Då själva huven inte är i toppskick så funderar jag på om det kan vara ett alternativ att byta ut huv och fläkt mot en Östberg TKS 400?

[länk]

Måtten verkar stämma.

Är dock lite fundersam på vad den cylindriska delen på bilden här är?
[bild]
Ser precis ut som våran gamla. En del i området har satt ersättningsfläkten och en del har satt Östbergs högst upp i stället för den gamla. Osäker på om det är 400 eller 300. Men de kanske har samma mått.
 
Behöver inte vara något fel på fläkten. Kan vara kondensatorn. En ny går på 50-100kr medans en ny fläkt runt 3000kr. Lager går att byta för en 100 ring ungefär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.