Är det ekonomiskt försvarbart att byta enbart isolerglaset i fönster som är 40år gamla. Fönstren i övrigt är i bra skick men 50% av isolerrutorna av har blivit dimmiga och fått en grå beläggning invändigt som syns särskilt när solen lyser genom. Var kan man i så fall måttbeställa sådana kassetter?
 
W Wickevire02 skrev:
Är det ekonomiskt försvarbart att byta enbart isolerglaset i fönster som är 40år gamla. Fönstren i övrigt är i bra skick men 50% av isolerrutorna av har blivit dimmiga och fått en grå beläggning invändigt som syns särskilt när solen lyser genom. Var kan man i så fall måttbeställa sådana kassetter?
Om du kan göra jobbet själv och resten av fönsterna är i bra skick så kan det givetvis vara lönsamt.
Interglas har bra utbud och priser.
https://interglas.se/shop/isolerglas-laagenergi-293c1.html
 
  • Gilla
Wickevire02
  • Laddar…
Skulle precis svara interglas , två på den. Det är typ halva priset eller mer när jag jämfört med svenska glasmästerier. De levererar i Skåne och typ halva Halland har jag för mig.
 
  • Gilla
Wickevire02
  • Laddar…
Absolut , kontakta din lokala glasmästare för en offert.
Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Wickevire02
  • Laddar…
Y
Jag sökte ljudreducerande 3-glaskassett och fann glasgigantens surfvänliga sida,
skrev ut deras erbjudande och visade lokala glasmästaren. Han mixade ihop egen lösning som har bättre ljuddämpning och värmeisolering - till lägre pris, så jag håller med föregående om att höra med din lokala glasmästare.

Det kluriga är att du behöver veta djupet på fönsterramen där kassetten ligger.
Så du får lossa en list utifrån och mäta. Egentligen behöver du även veta verkliga bredd och höjd också - men där går det att gissa lite om man törs chansa.
 
  • Gilla
Wickevire02 och 1 till
  • Laddar…
W Wickevire02 skrev:
Är det ekonomiskt försvarbart att byta enbart isolerglaset i fönster som är 40år gamla. Fönstren i övrigt är i bra skick men 50% av isolerrutorna av har blivit dimmiga och fått en grå beläggning invändigt som syns särskilt när solen lyser genom. Var kan man i så fall måttbeställa sådana kassetter?
Hej. Hur gick det, bytte du kassetter?, och blev det någon energibesparing?
 
Väntar på varmare väder. Blir byte i april någon gång. Räknar inte med någon energibesparing då kassetterna är av samma typ. Vill bara få rena och klara rutor utan mjölkliknande beläggning när solen lyser genom.
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.