M
Jag bor i Uppsala och har fjärrvärme installerat i huset. Fjärrvärmecentralen är från 1985. Nu har cirkulationspumpen rasat. Det känns dumt att bara byta pumpen för ca 4.000:- när resten av centralen är så gammal. Samtidigt känns det dumt att köpa en helt ny central för dyra pengar och kanske mest pga att jag då binder mig till Vattenfall i många år till.
Jag skulle vilja vara oberoende av en enskild aktör. Har även kollat på alternativet att skaffa solceller för att kunna producera egen el. mest för miljötanken och att det är skoj att producera själv.

Hur ska jag tänka?

Vårt hus blir olidligt varmt på sommaren så det vore trevligt med något system som kan kyla huset också...
 
D
Vad är det för fjärrvärmeväxlare du har? En gammal modell med beredare eller de nyare med online-beredning av varmvatten? Om det är en online-växlare så finns det ingen anledning att byta ut den egentligen, så byte av pump vore det naturliga. En ny cirkulationspump brukar kosta runt en tusenlapp och bara man köper rätt och har tillräckligt stora shift-nycklar så byter man pumpen själv på en halvtimme.

Om du skall fundera på att byta värmesystem, så skall du nog försöka räkna på ekonomin för de olika alternativen.
 
M
Det är en rejält gammal en med en stor beredare. Den är från 1985 så många dömmer nog ut den.
Det är lockande att laga pumpen men samtidigt kan det vara bäst att byta hela apparaten om det ändå måste göras. Alternativa värmekällor kollar jag just nu. Bergvärme är nog inte försvarbart vad det gäller priset.
 
Bergvärme eller markvärme är tyvärr en större investering, men du får samtidigt frikyla på sommaren som kanske kan vara värd en större investering då du påtalar det blir varmt på sommaren, du får svalt inomhus till bråkdelen av vad en luftkonditionering skulle kosta i elförbrukning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.