Hej
Hur har det gått?
Jag har samma behov
 
  • Gilla
nfhakansson och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för filtermedia?
 
Bra fråga, det skulle jag också vilja veta. Det är ett kombi filter som ska ta järn och kalk bland annat
 
Troligen en jonbytare, backspolar ni med salt?
 
  • Gilla
Klas Sjölander
  • Laddar…
Du lossar anslutningarna till ventilen och skruvar av den motsols. Nere i tuben går ett sk. Dysrör med en dysa (filterkopp) i botten som ni drar upp. Töm och rengör tanken. Stoppa tillbaka dysröret och se till så dysan centrerar botten, tejpa för dysröret så inte filtermedia hamnar inuti röret. Och fyll på media. centrera tillbaka dysröret in i ventilen och skruva tillbaka ventilhuvudet. Anslut till ledningsnätet! Klart!

Jonbytare fungerar enbart på järn och mangan i sk. Jonform. Det får alltså inte finnas tillgång till syre, ex. Grävdbrunn eller hydrofor.
Man kan även med fördel göra en citronsyrebehandling på filtermassan.
Lös upp 3-4dl citronsyra i lika stor mängd vatten. Häll i salttanken tillsammans saltet. Starta en manuell backspolning och med fingret smaka på backspolningsvattnet tills ni känner en tydlig saltsmak. Stäng inkommande ledning till filtret och låt det stå över natten. Gör en ny manuell backspolning. Upprepa vid behov.
Backspolningsvattnet skall vara klart och fint.
 
  • Gilla
Klas Sjölander
  • Laddar…
Jaha ja, nu är filtermassan bytt och står och fuktar upp sig. Läste på lite till och bestämde mig för att köpa Brim med sand bärlager. Några o-ringar samt ny toppsil. Landa på 2000kr.
Nu kvarstår bara att se om filtret gör sitt jobb.
Ventilpacketet var duktigt igensatt och det var huvudorsaken till att saltvattnet inte gick åt. (Bild)
Den gamla massan såg lite annorlunda ut, mer som plast kulor. Men detta borde funka.
 
  • Gamla och nya vattenfilterkomponenter på stenig mark, en är igensatt och den andra är ren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då slipper du att släpa salt!
Birm fungerar bra på järn, är det mycket mangan kan det krävas en ph-topp. Men det är inte värre att man får byta massan efter några år. Den är relativt billig.
 
  • Gilla
Klas Sjölander
  • Laddar…
Det ända tråkiga är att jag inte blir av med kalket om jag förstår rätt. Nu har jag lite salt kvar i behållaren, vet du hur Brim reagerar på det?
 
Nej, kalken blir du inte av med, salttanken får du koppla ur. Jonbytare (salt) renar joner. Nu byter du teknik helt då Birm ska oxidera metallerna.
 
  • Gilla
Klas Sjölander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.