Hej.
Jag har ett hus med två olika elcentraler (varit två lägenheter)
Hur får man båda att gå på samma fas (vad nu det är till att börja med)

Någon som har lite kunskap att ge mig.
 
Jag tror du måste försöka förklara lite mer vad det är du vill uppnå. I Sverige har vi ett trefassystem vilket innebär att de flesta hus matas med tre olika faser. Internt i huset försöker man sen fördela lasterna så att varje fas belastas någorlunda lika.

I vissa hyreshus har man kopplat så att en enskild lägenhet enbart matas med en fas. I princip matas då var tredje lägenhet med fas ett, var tredje med fas två och var tredje med fas tre. På detta sätt kommer huset som helhet att belasta samtliga tre faser någorlunda lika.
 
Jag önskar att vissa delar av huset går på samma fas.

Jag har flyttat vårt tvrum och routern står kvar där den gjorde.
Istället för att behöva dra en ledning genom hela huset så köpte jag mig en "home plug där man transporterar uppkopplingen genom ett vanligt uttag.

Genom att det är olika faser så tappar jag så mycket mottagning att tvsignalen inte orkar nu.
En lösning är att se till att de går på samma fas men jag vet inte hur man gör samt hur invecklat det är.
 
Ponti skrev:
Hej.
Jag har ett hus med två olika elcentraler (varit två lägenheter)
Hur får man båda att gå på samma fas (vad nu det är till att börja med)

Någon som har lite kunskap att ge mig.
Du menar att du har två elmätare och vill slå ihop till en elmätere. Sitter centralerna nära varandra? Var delas matningen till dom båda centralerna?

Den "nya" mätaren kan sättas där matningen delas. För sammanslagning (och flytt av elmätere) så kontaktar du nätägaren och eventuellt en elektriker.
 
Tack Demmpa.

Men jag tror det är lite överkurs och att jag var otydlig i vad jag önskar uppnå :)
 
Det är väldigt svårt att svara på generellt, det kan var ganska enkelt eller väldigt komplicerat. Om det är så att de två lägenheterna tidigare varit matade med varsin fas, dvs enfasmatade, och TV respektive router står i varsin "lägenhet" är det antagligen inte så enkelt.

Rent teoretiskt skulle man kunna koppla så att båda lägenheterna matas från samma fas men då får man dels en väldig snedbelastning och dels måste du antagligen gå upp i storlek på huvudsäkringarna.
 
Tack så mycket.

Trodde själv att problemet var större än lösbart :)

Då får jag försöka hitta en annan lösning på mitt tv problem.

Tack
 
Ponti skrev:
Jag önskar att vissa delar av huset går på samma fas.

Jag har flyttat vårt tvrum och routern står kvar där den gjorde.
Istället för att behöva dra en ledning genom hela huset så köpte jag mig en "home plug där man transporterar uppkopplingen genom ett vanligt uttag.

Genom att det är olika faser så tappar jag så mycket mottagning att tvsignalen inte orkar nu.
En lösning är att se till att de går på samma fas men jag vet inte hur man gör samt hur invecklat det är.
Det första du måste göra är att kolla upp vilka säkringar dom olika uttagen ligger på, därefter kan man ta reda på vilka faser dom ligger på, sedan måste man kolla upp vilken/vilka säkringar man kan byta plats på så att det inte blir snedbelastning. Efter det kan men byta plats på utgående anslutningar på säkringarna.

Ett annat alternativ är att skaffa "home plug-brygga" som kopplar ihop alla tre faserna.
 
Home plug brygga??
 
"Home plug brygga"
Detta får du gärna berätta mer om :)

Problemet nu är att man tappar mycket i kapaciteten.
Sen att vi har ADSL hjälper inte till precis.
 
Tack.

Spännande att han på Kjell o Co inte nämner detta alls...

Tack för hjälpen.

Detta ska kollas upp direkt.åla

Genom att det ska utföras av en elektriker så kanske
 
Är väl risk för mer problem om rummen dessutom matas från olika centraler, antar jag?
 
Tack.

Spännande att han på Kjell o Co inte nämner detta alls...

Tack för hjälpen.

Detta ska kollas upp direkt.

Genom att det ska utföras av en elektriker så kanske det rent kostnadsmässigt onödigt om de kan byta fas ändå.

Vi får se :)
 
Det kan vara alla möjliga hinder pga två olika centraler.
Vill bara att det ska fungera smidigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.