3 045 läst · 16 svar
3k läst
16 svar
Byte av enstaka kakelplattor p.g.a entreprenörmiss?
Håller på att totalrenovera badrummet. Har fullt entreprenad som tar in sina samarbetspartners.
Nu visar det sig att kakelplattorna på en vägg är olika nyanser och olika bränningar. Kakelleverantören vill inte ta på sig detta och nu erbjuder byggfirman att de felaktiga kakelplattorna ska bytas ut till rätt nyans.
Men det kan man väl inte göra utan att bryta fuktspärren?
Och hur blir det med nivåskillnad på redan satta plattor och de nya? Det finns ju gammal häftfog kvar....
Är hittills inte särskilt impad av kakelfirman. Fogmassan är ojämn, bubblig och på flera ställen dragen som med nagel och hack i. Fogarna i hörnen och upp mot taket är tjockt pålagd och ojämnt utslätat. Skarvlisterna i fönsternischerna är inte jämnt gerade och finliret med silikonfogningen där är riktigt kasst i mitt tycke. Antingen för tjockt eller för lite och mer utkletat. Ser inte ut som om de använt diskmedelsvatten.
Huvudfrågan dock: ska jag godkänna att de bara byter enstaka plattor???
(Känns spontant som ett big no-no)
Nu visar det sig att kakelplattorna på en vägg är olika nyanser och olika bränningar. Kakelleverantören vill inte ta på sig detta och nu erbjuder byggfirman att de felaktiga kakelplattorna ska bytas ut till rätt nyans.
Men det kan man väl inte göra utan att bryta fuktspärren?
Och hur blir det med nivåskillnad på redan satta plattor och de nya? Det finns ju gammal häftfog kvar....
Är hittills inte särskilt impad av kakelfirman. Fogmassan är ojämn, bubblig och på flera ställen dragen som med nagel och hack i. Fogarna i hörnen och upp mot taket är tjockt pålagd och ojämnt utslätat. Skarvlisterna i fönsternischerna är inte jämnt gerade och finliret med silikonfogningen där är riktigt kasst i mitt tycke. Antingen för tjockt eller för lite och mer utkletat. Ser inte ut som om de använt diskmedelsvatten.
Huvudfrågan dock: ska jag godkänna att de bara byter enstaka plattor???
(Känns spontant som ett big no-no)

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 586 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 586 inlägg
Om det är tätskiktsfolie (och inte rollat tätskikt) så går det att lappa och laga folien om den går sönder.
Naturligtvis ska du inte ha någon nivåskillnad utan det får de ju fixa.
Låter som att det finns fler saker som du bör reklamera genast så att de kan fixa allt på en gång och på ett bättre sätt. Mejla chefen bilder på hur det ser ut och be hen att komma och titta.
Naturligtvis ska du inte ha någon nivåskillnad utan det får de ju fixa.
Låter som att det finns fler saker som du bör reklamera genast så att de kan fixa allt på en gång och på ett bättre sätt. Mejla chefen bilder på hur det ser ut och be hen att komma och titta.
Det är inte gipsskivor utan någon våtrumsklassad vad jag förstår. Har inte fotat i dokumentationssyfte för ev reklamation uta mer för egen del att se förändringen.
Ska fota ALLT i morgon och verkligen ifrågasätta den erbjudna åtgärden och finishen på det redan gjorda. Tänker kräva skriftligt på att byggfirman gör om allt om det inte blir slätt efter plattbyte och om de inte 100% kan garantera tätskiktsfunktionen. Ska även kräva att byggfirmans kontaktperson (för hela alltet) kommer ut och kollar. Skulle han vara nöjd?
Typ.
Ska fota ALLT i morgon och verkligen ifrågasätta den erbjudna åtgärden och finishen på det redan gjorda. Tänker kräva skriftligt på att byggfirman gör om allt om det inte blir slätt efter plattbyte och om de inte 100% kan garantera tätskiktsfunktionen. Ska även kräva att byggfirmans kontaktperson (för hela alltet) kommer ut och kollar. Skulle han vara nöjd?
Typ.
Några bilder på eländet. Sett nu när jag riktigt rotat runt att det är blå streck i taket, som om nån dragit arbetskläder mot så det färgat av sig.
Moderator
· Stockholm
· 52 243 inlägg
Ta reda på vad det är för skivor de använt. De jag känner till som inte behöver ytterligare tätskikt, är "fibo tresbo". Men de är kompletta med ytskikt. Inget man sätter kakel på. Men det kan absolut finnas skivor som får användas så här utan ytterligare tätskikt.
På bilden syns inte nyansskillnader (tycker jag), men plattsättningen var väl inte sådär lysande.
På bilden syns inte nyansskillnader (tycker jag), men plattsättningen var väl inte sådär lysande.
Väldigt svårt att fota nyanserna, men de skiftar i nåt slags aprikosrosa. Lite annan matthet också. Men irl så syns de.H hempularen skrev:Ta reda på vad det är för skivor de använt. De jag känner till som inte behöver ytterligare tätskikt, är "fibo tresbo". Men de är kompletta med ytskikt. Inget man sätter kakel på. Men det kan absolut finnas skivor som får användas så här utan ytterligare tätskikt.
Hur de ska tätfoga glepan mellan fönster och kaklet snyggt blir spännande. Allt från dikt an till ca 6 mm....ihägg skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 243 inlägg
På första bilden ser man en smal remsa inne i hörnet. Nu vet vi ju inte hur det ser ut i andra änden av den väggen, men ofta är det ett nybörjar misstag när det ser ut så. Vilket förstärks av fördelningen vid fönstret.
Det framgår att tätskiktet är duk (=folie), det normala idag. OM det är det man gjort?
Det framgår att tätskiktet är duk (=folie), det normala idag. OM det är det man gjort?