Hej. EON använder sig av ett bolag vid namn Transtema för byte av mätare. Jag har ett hus som är byggd 1948 där huvudsäkring finns i källaren och mätare i andra våningen. Mellan mätare och huvudsäkring är kablarna förmodligen sedan huset byggdes (ca 73 år gamla) . Jag blev kontaktad av EON om att en elektriker från Transtema skulle komma för att byta mätaren . Elektrikern kunde vid första besöket konstatera att en omtrådning mellan huvudsäkring och elmätare behövs innan en mätarbyte sker och han hade tydligen ingen behörighet för att genomföra det. Transtema hörde av sig till mig en gång till för att boka tid och tid bokades men elektriker avbokade tiden en timme innan besöket. En tredje bokning gjordes och en ny elektriker kom men han kunde bara konstatera att en omtrådning måste genomföras i samband med mätarebytet och han också saknade behörighet .pratar de inte med varandra? Jag blev förbannad och ringde både EON och Transtema för att klaga och slutigen kom en elektriker som hade behörighet och var märkbart irriterad. Enligt hans bedömning så behövdes det ingen omtrådning och de 73 år gamla ledningar som EON äger fick sitta kvar och han gjorde bara mätarbyet. Något som jag blir väldigt tveksam till eftersom hans två andra kollegor hade helt annan uppfattning. Nu undrar jag om detta är OK gjort av Transtema . Dvs att låta så pass gamla ledningar ( tygledningar) sitta kvar och inte byta dem. Min bedömning är att de ville slippa det bytet eftersom det innebar mer jobb för dem. Jag undrar vems ansvar det är om en brand uppstår pga att en 73 år gammal matarkabel sitter kvar.?
Vad är förväntad livstid på sådana kablar?
 
Redigerat:
B bisha skrev:
Hej. EON använder sig av ett bolag vid namn Transtema för byte av mätare. Jag har ett hus som är byggd 1948 där huvudsäkring finns i källaren och mätare i andra våningen. Mellan mätare och huvudsäkring är kablarna förmodligen sedan huset byggdes (ca 73 år gamla) . Jag blev kontaktad av EON om att en elektriker från Transtema skulle komma för att byta mätaren . Elektrikern kunde vid första besöket konstatera att en omtrådning behövs innan en mätarbyte sker och han hade tydligen ingen behörighet för att genomföra det. Transtema hörde av sig till mig en gång till för att boka tid och tid bokades men elektriker avbokade tiden en timme innan besöket. En tredje bokning gjordes och en ny elektriker kom men han kunde bara konstatera att en omtrådning måste genomföras i samband med mätarebytet och han också saknade behörighet .pratar de inte med varandra? Jag blev förbannad och ringde både EON och Transtema för att klaga och slutigen kom en elektriker som hade behörighet och var märkbart irriterad. Enligt hans bedömning så behövdes det ingen omtrådning och de 73 år gamla ledningar som EON äger fick sitta kvar och han gjorde bara mätarbyet. Något som jag blir väldigt tveksam till eftersom hans två andra kollegor hade helt annan uppfattning. Nu undrar jag om detta är OK gjort av Transtema . Dvs att låta så pass gamla ledningar ( tygledningar) sitta kvar och inte byta dem. Min bedömning är att de ville slippa det bytet eftersom det innebar mer jobb för dem. Jag undrar vems ansvar det är om en brand uppstår pga att en 73 år gammal matarkabel sitter kvar.
Av det du beskriver verkar det som ledningen är på din sida dvs du skulle ordnat nya trådar mellan servislådan och mätartavlan via egen elektriker som kunde samordnats med mätarbytarnas jobb om det passat. Det är säkert inget stort jobb och du kan låta göra det närsomhelst om du ser det som nödvändigt, och det ligger på ditt ansvar som anläggningsinnehavare. EON och deras underhuggare gör inga jobb inne i din anläggning det byts mätare nästan hur risigt det är vid mätarplatsen.

Översatt till en nutida anslutning med mätarskåp slutar deras del vid plintarna där serviskabeln ansluts och i övrigt är bara deras bekymmer själva mätaren allt annat ligger på kunden. I ditt fall med gamla stilen och servislåda/säkringar är motsvarande avlämningspunkt vid den lådans säkringars inkommande anslutning.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Av det du beskriver verkar det som ledningen är på din sida dvs du skulle ordnat nya trådar mellan servislådan och mätartavlan via egen elektriker som kunde samordnats med mätarbytarnas jobb om det passat. Det är säkert inget stort jobb och du kan låta göra det närsomhelst om du ser det som nödvändigt, och det ligger på ditt ansvar som anläggningsinnehavare. EON och deras underhuggare gör inga jobb inne i din anläggning det byts mätare nästan hur risigt det är vid mätarplatsen.

Översatt till en nutida anslutning med mätarskåp slutar deras del vid plintarna där serviskabeln ansluts och i övrigt är bara deras bekymmer själva mätaren allt annat ligger på kunden. I ditt fall med gamla stilen och servislåda/säkringar är motsvarande avlämningspunkt vid den lådans säkringars inkommande anslutning.
Nu är jag bara en lekman men mätaren är ju plomberad och en elektriker kan inte öppna den om EON inte godkänner det. Så du menar att kabeln som kopplar huvsäkringarna med elmätaren är min och inte EONs. De höll med om att de ägde kabeln men inget byte behövs. Jag hade inte kunnat förbereda detta eftersom den gamla ledningen måste tas ut ur röret innan en ny kan installeras. Måste inte EL-en stängas av redan vid elskåpet på gatan innan en elektriker gör detta operation?
 
Redigerat:
B bisha skrev:
Nu är jag bara en lekman men mätaren är ju plomberad och en elektriker kan inte öppna den om EON inte godkänner det. Så du menar att kabeln som kopplar huvsäkringarna med elmätaren är min och inte EONs. De höll med om att de ägde kabeln men inget byte behövs. Jag hade inte kunnat förbereda detta eftersom den gamla ledningen måste tas ut ur röret innan en ny kan installeras.
Normalt är det oftast som jag skrev tidigare i de fallen med separat låda och därefter en eller flera mätare i gamla anläggningar. Det verkar så av vad du skrev men det kan ju vara på något annat särskilt sätt i ditt fall går inte att säga utan bilder.

Det är inget problem för elektriker att öppna plomberad del på/vid mätaren för tex avhjälpande av fel/glapp men vid planerade jobb givetvis bäst med samordning. Vad har du för ledning där? Är det trådar i stålrör är de knappast någon risk i sig, kan vara sämre om det är en gammal kabel men även då oftast med blymantel och ingen direkt brandrisk bara ändpunkterna är bra.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
De som bara byter mätare har vad jag vet enbart en kort utbildning just för mätarbyte. De är inte elektriker. De är sannolikt instruerade att inte göra bytet om det är något som avviker från standard.
 
  • Gilla
bisha och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Normalt är det oftast som jag skrev tidigare i de fallen med separat låda och därefter en eller flera mätare i gamla anläggningar. Det verkar så av vad du skrev men det kan ju vara på något annat särskilt sätt i ditt fall går inte att säga utan bilder.

Det är inget problem för elektriker att öppna plomberad del på/vid mätaren för tex avhjälpande av fel/glapp men vid planerade jobb givetvis bäst med samordning. Vad har du för ledning där? Är det trådar i stålrör är de knappast någon risk i sig, kan vara sämre om det är en gammal kabel men även då oftast med blymantel och ingen direkt brandrisk bara ändpunkterna är bra.
Jag ser inte kablarna i sig eftersom de är i en stålrör och är kopplade mellan huvudsäkringarna ( ca 10 meter ) i källaren och mätaren som i sig är installerad på en "trätavla".
 
Redigerat:
B bisha skrev:
Jag ser inte kablarna i sig eftersom de är i en stålrör och är kopplade mellan huvudsäkringarna ( ca 10 meter ) nere i källaren och mätaren på ovanvåningen som i sig är installerad på en "trätavla".
 
  • Elcentral med öppen dörr, mätare och säkringar på en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
De som bara byter mätare har vad jag vet enbart en kort utbildning just för mätarbyte. De är inte elektriker. De är sannolikt instruerade att inte göra bytet om det är något som avviker från standard.
Ja två av de var redan på plats och kunde konstatera att anläggningen behövde en omtrådning men inte den tredje "riktiga elektrikern" med behörighet. Så frågan är vem man ska tro på ?
 
De två första har sannolikt en mycket begränsad utbildning. De byter mätare när allt ser ut som det brukar. Inget annat.
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.