Hej,
Torktumlaren har dessvärre lagt av och kommer därför behöva köpa en ny.

Tittade på hur den befintliga torktumlaren var inkopplad och ser att den inte är inkopplad via en stickkontakt, enligt bifogad bild Öppen eluttagsdosa med synliga ledningar och ansluten kabel mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att byta den befintliga uttaget till en stickkontakt eller behöver man eventuellt fixa sladden på den nya torktumlaren för att passa med det nuvarande uttaget.

Någon som vet vad detta skulle kosta att få utfört av en elektriker?


Ursäkta min okunskap.
 
Fairlane
J JollyDH skrev:
Hej,
Torktumlaren har dessvärre lagt av och kommer därför behöva köpa en ny.

Tittade på hur den befintliga torktumlaren var inkopplad och ser att den inte är inkopplad via en stickkontakt, enligt bifogad bild[bild]

Går det att byta den befintliga uttaget till en stickkontakt eller behöver man eventuellt fixa sladden på den nya torktumlaren för att passa med det nuvarande uttaget.

Någon som vet vad detta skulle kosta att få utfört av en elektriker?


Ursäkta min okunskap.
Lite svårt att se, men är den vita sladden den som går till nuvarande torktumlare? Elen till dosan kommer från ett rör i väggen?

Kanske finns förutsättningarna för att sätta ett uttag där. Det är ett klassiskt "det beror på". Det beror på avstånd till badkar/dusch om sådant finns, jordfelsbrytare etc.

Fördelen med ett uttag är att du kan byta eller koppla bort själv i framtiden.

Fördelen med att koppla på samma sätt är att det mindre känsligt för vatten mm. För att göra det klipper man kabeln.

Oavsett vilket man väljer så är det behörighetskrävande, dvs ska du följa lagen måste en elektriker göra det. Sen är det många som gör själva ändå. Jag har inget problem med det så länge man gör rätt.
Själv hade jag klippt kabeln.

Hur mycket det kostar är svårt att sia om. Det beror på vad du hittar för elektriker och vad som görs. Blir det byte till uttag, inkoppling av jordfelsbrytare så blir det klart dyrare än om.man bara kopplar in direkt. 1 timme plus bil kanske om det är inkoppling som det är, så 1500-2000 kr kanske?

Sen gäller det att hitta någon som kan komma och göra jobbet. Det finns kanske möjlighet att köpa med hemkörning, och installation?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Lite svårt att se, men är den vita sladden den som går till nuvarande torktumlare? Elen till dosan kommer från ett rör i väggen?

Kanske finns förutsättningarna för att sätta ett uttag där. Det är ett klassiskt "det beror på". Det beror på avstånd till badkar/dusch om sådant finns, jordfelsbrytare etc.

Fördelen med ett uttag är att du kan byta eller koppla bort själv i framtiden.

Fördelen med att koppla på samma sätt är att det mindre känsligt för vatten mm. För att göra det klipper man kabeln.

Oavsett vilket man väljer så är det behörighetskrävande, dvs ska du följa lagen måste en elektriker göra det. Sen är det många som gör själva ändå. Jag har inget problem med det så länge man gör rätt.
Själv hade jag klippt kabeln.

Hur mycket det kostar är svårt att sia om. Det beror på vad du hittar för elektriker och vad som görs. Blir det byte till uttag, inkoppling av jordfelsbrytare så blir det klart dyrare än om.man bara kopplar in direkt. 1 timme plus bil kanske om det är inkoppling som det är, så 1500-2000 kr kanske?

Sen gäller det att hitta någon som kan komma och göra jobbet. Det finns kanske möjlighet att köpa med hemkörning, och installation?
Det är den vita sladden som går till torktumlaren. Det är vatten indraget till ett tvättställ men avstånd till badkar är ett par meter.
 
Och det behövs kanske en jordfelsbrytare om det inte redan finns.
 
E elmont skrev:
Och det behövs kanske en jordfelsbrytare om det inte redan finns.
Ni får ursäkta min okunskap, finns det något sätt att kolla detta vid uttagen eller hittar man detta vid samma utrymme som huvudströmbrytaren?
 
Fairlane
J JollyDH skrev:
Ni får ursäkta min okunskap, finns det något sätt att kolla detta vid uttagen eller hittar man detta vid samma utrymme som huvudströmbrytaren?
Ta en bild på ditt proppskåp så bör den synas.

Trefasig säkringsautomat, installationsutrustning, elektrisk komponent, vit, Hager-märke, säkerhetsåtgärd.
Bilden ovan visar ett exempel på en jordfelsbrytare.
 
Elcentral med säkringar, etiketter, rör och energimätare på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elskåp med säkringar, energimätare, stol och schematisk översikt, väggmonterat, ordnat, tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har två elskåp, det ena med fler brytare finns inuti huset, i samma rum som tvättstugan. Den med det mindre antalet brytare finns i ett uterum där värmepannan finns.
 
Det sitter JFB i bägge centralerna, så det bör vara OK med uttag.
 
Fairlane
Som elmont skriver så har du jordfelsbrytare, sen bör det väl verifieras att de täcker denna koppling, men troligen, så det bör inte bli alltför dyrt med en elektriker för att sätta ett uttag. Lite dyrare än att bara koppla in, men som sagt lättare för dig att byta torktumlare nästa gång.

Då gäller det bara att hitta en elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.