Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ska sätta in normcentral med automatsäkrungar och jfb istället för porslin efter nyår och jag står för materielen. Inget fel på nuvqrande skåp men luftvärmepump ska in bredvid skåpet och då måste en mindre central in pga platsbrist
Har presentkort på 2000 hos jula, är deras skåp nåt att hänga i julgranen? Finns ett plast o ett plåt märke "rutbo"
Hur många automatsäkringsplatser/rader behövs om det idag sitter 25 porslinsproppar?
Grupper för elelement kommer plockas bort=4porslinsproppar men lv pumpen ska ju kopplas in
 
Fråga din elektriker vad han/hon föredrar för fabrikat. (förmodligen inget som finns på Jula ;))
 
Rrrrr skrev:
Fråga din elektriker vad han/hon föredrar för fabrikat.
Hmm...vem är det som är betalande kund egentligen...? ;)
 
Om kunden vill betala för en högre arbetskostnad (som det kan bli med billigt elmateriel) så får han väl det. Men sedan finns frågor som elsäkerhetsmässig kvalite och livslängd som elinstallatörer gör rätt i att vägra installera. Så följ Rrrrr's råd.
 
Det är en bekant till en bekant som ska installera och hon hade inga krav på att det ska vara hagerskåp el dylikt

Aeg på classe kanske håller bättre kvalle men jag har presentkort på jula som sagt

Frågan är om jag ska ha 2 eller 3 raders skåp? Kommer ev att installera elgolvvärme/jfb o fler lampor/uttag. Villa 90kvm
 
2 eller 3 rader beror bland annat på hur brett skåp du tänker använda. Om alla dina befintliga 25 proppar används idag så behöver du rimligtvis minst lika många enheters bredd för bara säkringarna. Med ett skåp som är 13 moduler brett så räcker inte återstående utrymme för ens en enda huvudbrytare+jordfelsbrytare, även om du skulle ta bort tre säkringar (bort med fyra för element och till med en för luftvärmepump) så får du bara plats med jordfelsbrytaren men inte huvudströmbrytaren).
Om det däremot är ett bredare skåp med 18 modulers bredd så kan två rader räcka.
Finns det någon egentlig nackdel med ett större skåp? Om inte så välj ett med lite plats att växa i. Ett treradigt skåp där bara två rader används är mycket snyggare än ett tvåradigt plus ett extra enradigt för att man fått komplettera, speciellt om det är lite olika årgångar/modeller på skåpen...

(Ska du verkligen ersätta element helt med luftvärmepump? Tänk på att en luftvärmepump sparar rejält mycket pengar på höst och vår men på kallaste vintern får man inte mycket värme från den).
 
Köp någon bra maskin på Jula istället, deras anslut och rutad blir elektrikern inte glad för..
 
Ok då blir det ett 3raders skåp, kan ju vara bra att ha lite expsnsionsmöjlighetrr

(Elementen på nedre botten plockas bort förutom toa. Vi har en rejäl braskamin /murstock o egen skog som man kan elda i var tredje dag om det blir vinter deluxe med typ 20minus så kombinwrat med lvpump som tydligen har cop 2 vid -15 borde det fungera
Huset är litet med 40cm väggar och superenergifönster från 2007 så det är lätt att få varmt, nästan som ett passivhus)

Så rutab är inget att satsa på inte ens plåtskåpet slugge?
 
Fabrikatet på plåtskåpet spelar mindre roll, men det är bra om det har delbar nollskena så att du kan sätta två JFB. Då slipper du få svart i hela huset om en JFB skulle lösa ut, Och jag tror du ska undvika Rutab och lägga några hundringar på bra "apparater" gör du det är det en engångskostnad, köper du nått "skräp" kommer du troligen att få byta ut del för del så småningom. Och priskillnaden är ju inte så enormt stor.
 
Vi hade ju tänkt elgolvv o extra jfb för toan/badr så delbar nolla verkar smart

Lutar mer o mer åt nåt kvalleskåp ala hager, nåt tips om prisvärds butiker som säljer dylika skåp?
Men vad är det som skiljer en säkring för 10kr på öb och en hagersäkring?
 
Om du tänkt separat JFB för bara en enstaka grupp så behövs iofs inte en separat nollskena, eftersom det bara blir en nolla som du då kan koppla direkt till den separata jordfelsbrytaren, eller om det är en enfasgrupp använda en personskyddsautomat (kombinerad JFB och automatsäkring).
 
teamswix skrev:
Men vad är det som skiljer en säkring för 10kr på öb och en hagersäkring?
Som vanligt får man vad man betalar för. Själva kappslingen kan kvitta lite, personligen gillar jag hager. I burken hade jag inte stoppat nått annat än hager prylar. Satsa på kvalitet, det är trots allt liv och egendom man skyddar.
 
Redigerat:
teamswix skrev:
Det är en bekant till en bekant som ska installera och hon hade inga krav på att det ska vara hagerskåp el dylikt
Det får mig att fundera på om hon ens har kopplat en central någon gång. Har man en gång kopplat en Hagercentral så vill man inte se något annat.

//Patrik
 
Äh, nu får ni ge er! Man kan visst koppla en annan central även om man sett en Hager. Visst, om man bara installerar centraler dagarna i ända från 8 till 5 så kan man väl tillåta sig att vara bortskämd, men om man bara gör någon då och då så är det inte *så* stor skillnad mellan exv. en billig och en dyr dvärgbrytare. Visst, är hissklämmorna lite dåliga så får man känna efter en extra gång med skruvmejseln, men mer är det inte. Jag har exv. en central (plåt) Malmbergs (!) med mestadeles AEG i, och det är inga större fel på den. De Rutab jag pillat i på Jula verkar inte *så* dåliga heller.

Så vad är det med er här egentligen? Får ni kickbacks från Hager? Levereras centralen med två linor kokain av lättklädd personal med order att lyda er minsta vink eller vad? ;)
 
Patrik_Hed skrev:
Det får mig att fundera på om hon ens har kopplat en central någon gång. Har man en gång kopplat en Hagercentral så vill man inte se något annat.

//Patrik
...eller så har hon förstått vem som är kund och vem som säljer en tjänst...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.