Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig att klura ut mitt problem, jag har bytt el-central I huset och satt in en ny med jordfelsbrytare.

Så här ser det ut. Från stolpe in till den nya huvudcentralen, sen har jag tre mindre undercentraler, så som garage, lillstuga och relaxen. Dessa centraler ligger inte under den nya som jag bytt. Dessa får matningen direkt frånstolpen och är ihopkopplade på huvudströmbrytaren i den nya centralen, alltså tillsammans med inkommande och således innan huvudströmbrytaren.

Problemet:
Matningen till spisjäveln, den fungerar inte längre.... jag får bara två faser i spisuttaget, jordfelsbrytaren bryter när jag ska mäta mellan nolla och jord, problemet är att jag inte vet vilket rör/kablar som går till spisen från centralen, i spisuttaget är det 2, 5 mm kabel men i centralen bara 1, 5 mm. Skulle då summra fram vilka det var, detta resulterar i att jag får kontakt mellan alla kablar i dosan och samtliga fasskenor samt jord och nolla....!!!???
Jag provade då att fälla en säkring i taget för att få fram vilka som matade spisen, detta gör då ingen!! Jag kan fälla alla säkringar och ändå ha ström i uttaget, men om jag slår av huvudströmbrytaren så bryts strömmen i uttaget. Alltså, ingen säkring bryter men huvudströmbrytaren gör det. Summrar kontakt med alla delar i centralen får uttaget.

Önskar hjälp!
Spydiga kommentarer och tips om att ringa en elektriker önskas ej. :)

Mvh Rikard.
 
Har du 2.5mm2 till spisen så har du säkert 2.5mm2 vid centralen också.
Kan du se alla 2.5mm2 trådar som är kopplade i centralen? Borde inte vara så många. Börja där, se var dom är kopplade.
 
Låter som du borde kunna hitta spismatningen om du följer ovansidan av HB mot fasskenan. Låter skumt att du kopplat så mycket på undersida HB.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Nej, jag har ingen 2.5mm i centralen. Köket är ombyggdt och hag gissar på en dold kopplingsdosa där dem bytt kabel och diameter. Varför summrar jag kontakt mellan typ allt?
 
Matningen kan inte komma från en annan central då?

Om du har kontakt mellan alla faser/nolla/jord så tyder det på att du har en belastning inkopplad någonstans på vägen..
 
Skicka en bild...
 
VikHe, kan du utveckla belastning? Någon maskin inkopplad som felar?
Inte matning från annan central vad jag kommit fram till. Varför bryter inte någon säkring strömmen, när huvudbrytaren gör det? Det är för mig mycket märkligt!
Har ingen bild nu, men är en färdigsydd central och den är rätt inkopplad. :(
Mvh Rikard
 
Jag ger inget spydigt tips och jag hoppas verkligen inte att du ringer en elektriker, för en sådan skulle ju säkert fixa problemet på väldigt kort tid.
Det är ju mycket bättre att du labbar och kopplar lite på frihand för det måste ju bli bättre om du gör en hemmafix isf att låta en yrkesman fixa detta.

Salle
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
spyops skrev:
VikHe, kan du utveckla belastning? Någon maskin inkopplad som felar?
Inte matning från annan central vad jag kommit fram till. Varför bryter inte någon säkring strömmen, när huvudbrytaren gör det? Det är för mig mycket märkligt!
Har ingen bild nu, men är en färdigsydd central och den är rätt inkopplad. :(
Mvh Rikard
Att samma kabel även matar något annan belastning, typ en varmvattenberedare, tvättmaskin, torktumlare, elpanna, skotork, golvvärme, ja, vem vet vad folk kan hitta på.. ;p

Missade dock att kabeln blev spänningslös när du bröt huvudbrytaren i den nya centralen, det utesluter att spisen matas från någon annan central, förutsatt att efterföljande centraler verkligen inte bryts av huvudbrytaren...

Måste nog säga som el_richard; skicka en bild!
 
Salle60 skrev:
Jag ger inget spydigt tips och jag hoppas verkligen inte att du ringer en elektriker, för en sådan skulle ju säkert fixa problemet på väldigt kort tid.
Det är ju mycket bättre att du labbar och kopplar lite på frihand för det måste ju bli bättre om du gör en hemmafix isf att låta en yrkesman fixa detta.

Salle
Tack, Salle. Vi bestämmer här och nu att vi ALDRIG mer skriver till varandra. Att det ska vara så svårt att hålla sig till sak....
 
OK, att vi aldrig mer skriver till varandra (iaf i denna tråden) :)
Vad jag ville med det lite halvelaka svaret var att jag ville att du skulle tänka efter lite.
Du har ju uppenbarligen gjort eller fått något fel på din elanläggning efter att du varit och bytt central, bara det borde ju fått dig att tänka att det kanske finns någon anledning till att det krävs behörighet till detta jobbet .


Salle
 
Fick uppfattningen att du köpt en färdigkopplad central? Kan du beskriva hur den är kopplad?
Inkommande -> HB -> JFB -> Säkringar -> Gruppledningar
Alla matningar till de andra centralerna gjordes på inkommande sida av HB?
Finns någon avgrening efter HB, före eller efter JFBn?
Du måste väl ha haft en gruppförteckning när du installerade den nya centralen?
Vilka säkringar låg spisen på i den gamla centralen, och vart kopplade du dessa ledare?
Om du bara följer upp hur allt är kopplat så kommer du att hitta felet.
 
Nej det fanns ingen förteckning. Detta är en gammal sommarstuga som är tillbyggd i omgångar och sedan som åretrunthus, många "speciallösningar" i detta hus.
Helt rätt Bo, inkommande -Hb-Jf-grp säk- det finns inga förgreningar eller kopplingar mellan dessa i centralen. Men mycket riktigt spisen fungerade innan, dock mätte jag aldrig spisuttaget så hur det var då vet jag inte...
 
Det är troligen något som lurar dig, tillfälligheter, mätfel, att spisen faktiskt är matad från ett annat ställe etc.
Gå systematiskt igenom hela anläggningen så hittar du felet.
En god början kan vara att summra alla ledningar så att du ser vilka grupper som matar vad. Det behöver du göra i vilket fall så att du kan fördela lasten mellan faserna på ett bra sätt. För att göra det behöver som som sagt bryta alla säkringar och JFBn så att du enbart mäter på en grupp i taget.
 
Problemet löst. Var ett kabelbrott i centralen, plockade ner och gjorde om. En fas delades dessutom med övrig husel. Men nu är det åtgärdat.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.