Hej alla kunniga personer här!

I kommande vecka så kommer jag äntligen byta ut min slitna gamla Grundfos CPE 3-60, till en dränkbar SQE 2-70.
Till saken är att jag saknar dokumentation på exakt hur mycket tillflöde som är i mitt borrhål och det kommer komma en firma som kommer hjälpa mig med att trycka hålet, samt spola det på samma gång, i samband med bytet byter jag även till en fräschare hydrofor tank som har en luftpåfyllare också.
Ägaren innan mig har sett till så huset har stått still i över 30års tid.
Pumpen sitter idag på CA 65meter när vi drog upp slangarna för att inspektera ejektorn
Har även kollat vattenprover som visar OK resultat så det är drickbart 🤓

Till frågan!
Vad skall jag behöva tänka på eller är det bara att byta rätt upp och ner?
Väldigt tacksam för svar!
 
Redigerat:
Den danfoss borrhålspumpen verkar vara en OK 230V-pump med elektronisk drivsteg, kanske liknande den som jag har.

Du får tänka på inkopplingen så att det kör mellan nolla och fas (230V) och inte mellan faser (400 Volt) då vid det senare så får du en underjordisk väldigt klen smällare för dryga 10 papp, och det är lite tråkigt om det skulle bli så... - kolla alltid med multimeter först att spänningen är rätt innan inkoppling till aktuella plintarna. - jag antar att du har idag en 3-fas 400V pump, och kanske inte alltid har nollan utdragen (3-fas motorer behöver ingen nolla) därav uppmaningen att dubbelkolla i denna stycke.


Denna modell av djuphålsbrunnpump kan du driva med en 2kW 230V sinusväxelriktare utan problem med strömrusning vid start (den mjukstartar och väntar typ 1-2 sekunder innan trycket kommer) om du funderar på vattnet vid längre strömlöshet och normalt bara går några och kanske tiotal sekunder per gång vid lite större hydrofor/hydropress, så ett 80-100 Ah-batteri kommer att räcka rätt länge om du också stänger av växelriktaren mellan perioderna du inte tappar ut vatten, den har också en massa skydd i sig för värme, torrkörning, stopp i utloppet (slang har frusit i marknivå mm. (i have been there...)) och då provar i 5-minutersintervall tills det löser sig.

Växelriktaren jag köpte var från kjell&Co med artikelnummer 44799 och den har fjärrstyrning på sladd (ganska lång faktiskt) för att slå av och på växelriktaren och gick utmärkt ihop med pumpen
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja, men elektrikern kommer ut i veckan och skall koppla om i central, Mycket riktigt går den gamla pumpen på 3fas 👍

Men en fundering är tryckbrytaren som finns i mitt system idag med slang emellan trycktank är det någon av den delen som behöver bytas för inser att det som finns idag kommer ju ej passa
 
3-fas pressostat bör gå att koppla så att bara en fas används - men är den gammal så kanske helt ny pressostat är en bättre lösning.
 
  • Gilla
Miikael95
  • Laddar…
Tack för svaret! låter ju som en god idé.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.