Hej,

Behöver lite råd inför byte av strömbrytare och dimmer.

Två vita väggmonterade strömbrytare, en ovanför den andra, på en grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den översta är en korskopplad brytare. Den har två ingående och två utgående kablar från och till två andra brytare. Är den bara att byta rakt av mot en ny strömbrytare modell kors med samma placeringar på kablar så de sitter nu i den gamla brytaren?

Hand som håller en delvis demonterad korskopplad strömbrytare med synliga kablar i en väggdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översta brytaren, korskopplad.

Den understa strömbrytaren har jag för avsikt att byta till en dimmer utan nolla. Strömbrytaren har nu en tändtråd och en fas och sen en fas som jag antar går vidare ner i uttaget under tillsammans med nollan som syns i dosan.

Hand håller en öppen elektrisk dosa med en delvis demonterad strömbrytare, synliga kablar och installationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Understa brytaren.

Då en ny dimmer byts ut mot denna, sätter man då ihop de två svarta sladdarna i samma ingående port i dimmern så att uttaget under får ström hela tiden? Tänker jag rätt i detta?

Tror ni att man får plats med en modern brytare och dimmer såsom avståndet är mellan dosorna nu? Schneider är cirka 7 mm större i längd och bredd om man mäter täckram, ELKOs verkar överensstämma med samma mått.

Tack på förhand. Mvh Karl
 
Välkommen till forumet!

Ang fasen så hade jag inte kopplat in två kablar i dimmern, om den inte har en skruvanslutning för vidarekoppling. Utan jag hade använt en Wago 221.
 
  • Anslutningsklämma Wago 221-413 avsedd för elektriska installationer visas i genomskinlig och orange design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karl_Oskar Karl_Oskar skrev:
Är den bara att byta rakt av mot en ny strömbrytare modell kors med samma placeringar på kablar så de sitter nu i den gamla brytaren?
Byte rakt av ja men ledarna ska troligen inte sitta på samma fysiska plats på den gamla och den nya. Du måste följa märkningen på strömbrytaren. Saknas det på den gamla så kan du ohmmäta den för att lista ut hur den är kopplad internt.

Karl_Oskar Karl_Oskar skrev:
Då en ny dimmer byts ut mot denna, sätter man då ihop de två svarta sladdarna i samma ingående port i dimmern så att uttaget under får ström hela tiden?
Det är rätt uppfattat att de ska kopplas ihop. Det görs bäst med en toppklämma som Härryda föreslår.
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Välkommen till forumet!

Ang fasen så hade jag inte kopplat in två kablar i dimmern, om den inte har en skruvanslutning för vidarekoppling. Utan jag hade använt en Wago 221.
Tack, och tack för svaret.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Byte rakt av ja men ledarna ska troligen inte sitta på samma fysiska plats på den gamla och den nya. Du måste följa märkningen på strömbrytaren. Saknas det på den gamla så kan du ohmmäta den för att lista ut hur den är kopplad internt.


Det är rätt uppfattat att de ska kopplas ihop. Det görs bäst med en toppklämma som Härryda föreslår.
Menar du hur den är kopplad i den gamla korskopplade strömbrytaren? Den gamla strömbrytaren har 4 olika par med ingångar. Hur de sitter i varje "par" borde väl inte spela någon roll eller? Varje par är märkt med en pil uppåt. Alla olika sladdar är av olika färg så det är lätt att veta hur det är kopplat till de andra brytarna. Borde inte detta räcka då man byter till en ny brytare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.