Har en ytterdörr som är på lackning och som ska bytas ut från en risig skräpdörr som satt på garaget innan. Det har inte varit isolerat innan förens nu och det är för tajt att dreva mellan karm och reglar. Den karmen som jag ska byta till är något större (kanske 1cm totalt och då får den inte ens plats. Vad är bästa/enklaste sättet här att göra plats för den "nya" karmen ? Det är alltså plyfat och gipsat på insidan av väggen.

Helst skulle man vilja ha 1cm runt om men det blir nog rätt svårt kanske beroende på hur man ska göra :thinking:

Sen sitter det en plyfa bit under var sida på karmen nertill och gummilist underst, ska dom träbitarna verkligen vara kvar, skulle iof lösa höjden så den går in om jag tar bort dom.
 
  • Nederdelen av en gammal ytterdörrskarm med sliten gummilist och underliggande träbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nederdelen av en tröskel till en ytterdörr med en synlig träbit och en svart gummilist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur ser det ut där dörren skall sitta? Fungerar det med syllpapp och dropplåt? Då tjänar du någon cm på höjden. Men helst vill man ju ha en liten tröskel så att underkarmen blir lite skyddad. Du måste förmodligen regla om för att kunna dreva ordentligt. Det är svårt att få karmen rak och samtidigt utan glapp mot reglar.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hur ser det ut där dörren skall sitta? Fungerar det med syllpapp och dropplåt? Då tjänar du någon cm på höjden. Men helst vill man ju ha en liten tröskel så att underkarmen blir lite skyddad. Du måste förmodligen regla om för att kunna dreva ordentligt. Det är svårt att få karmen rak och samtidigt utan glapp mot reglar.
Det sitter en dörr där idag där det är syllpapp under och tröskelplåt monterat. Att riva upp insidan som är plastad, plyfad och gipsad och målad är något jag helst vill slippa. Tänkte på om det fanns något bra verktyg för att såga med, jag har ex en multimaskin med halvmåne blad som jag använt för att såga just i trä osv.

Så det går att ta bort plyfa bitarna i underkant iaf tror du ?

I höjd så får jag 1cm drevmån, men på sidorna så har jag 5mm totalt i drevmån med nya karmen.
 
Redigerat:
surris
M M@ZE skrev:
Det sitter en dörr där idag där det är syllpapp under och tröskelplåt monterat. Att riva upp insidan som är plastad, plyfad och gipsad och målad är något jag helst vill slippa. Tänkte på om det fanns något bra verktyg för att såga med, jag har ex en multimaskin med halvmåne blad som jag använt för att såga just i trä osv.

Så det går att ta bort plyfa bitarna i underkant iaf tror du ?

I höjd så får jag 1cm drevmån, men på sidorna så har jag 5mm totalt i drevmån med nya karmen.
Tar du bort bort plyfan får du ju inte någon isolering undertill, sen brukar ju man ju lägga under karmen för att få den i våg och fördela vikten till karmstyckena. Jag brukar även alltid lägga under i mitten av tröskeln så den inte sviktar om man trampar på den.

2,5mm på vardera sida, där för du inte in mycket...nog bara acceptera att det blir så. Klart du kan feina om du vill, men jädra jobb.
 
M M@ZE skrev:
Det sitter en dörr där idag där det är syllpapp under och tröskelplåt monterat. Att riva upp insidan som är plastad, plyfad och gipsad och målad är något jag helst vill slippa. Tänkte på om det fanns något bra verktyg för att såga med, jag har ex en multimaskin med halvmåne blad som jag använt för att såga just i trä osv.

Så det går att ta bort plyfa bitarna i underkant iaf tror du ?

I höjd så får jag 1cm drevmån, men på sidorna så har jag 5mm totalt i drevmån med nya karmen.
5 mm är i det minsta laget. Det blir svårjobbat. Kilarna undertill handlar också om att att få karmen ivåg och stöd i underkant. Har du tillgång till sänksåg och sågskena kan du få till rena snygga snitt i skivmaterialet. Såga för frihand med en cirkelsåg så får du maskera och köra med en fintandad klinga och hålla tungan riktigt rätt i munnen så kan det bli dugligt, men aldrig snyggt.
 
Tack för svar alla, min helt nya (en Diplomat) dörr som jag monterade i entrén hade inga klossar i kanterna och ingen gummit list som den karmen ni såg på bilden. Där fick man häfta plastad drevremsa längst in och några kilar så den inte skulle svikta. Men jag förstår tanken, måste klura ut ett sätt för att slippa tabort allt på insidan som är helt klart. Går det att feina med multimaskin även om det tar mig 2dagar så gör jag det :crysmile: .. inser att det blir rätt mkt jobb med det. Har dock ingen sänksåg ala Festool men det hade kanske varit det mest ultimata i det här fallet, svårt kanske att få skenen att ligga still då det är på vägg eller ?
 
surris
M M@ZE skrev:
Tack för svar alla, min helt nya (en Diplomat) dörr som jag monterade i entrén hade inga klossar i kanterna och ingen gummit list som den karmen ni såg på bilden. Där fick man häfta plastad drevremsa längst in och några kilar så den inte skulle svikta. Men jag förstår tanken, måste klura ut ett sätt för att slippa tabort allt på insidan som är helt klart. Går det att feina med multimaskin även om det tar mig 2dagar så gör jag det :crysmile: .. inser att det blir rätt mkt jobb med det. Har dock ingen sänksåg ala Festool men det hade kanske varit det mest ultimata i det här fallet, svårt kanske att få skenen att ligga still då det är på vägg eller ?
"Klossar" sätter eller lägger man dit själv.
 
Ok då är jag med

Då reglarna är av 145 så inser jag att det blir svårt att såga 145 djupt även med en Festool sänksåg, men nått klurigt sätt måste det ju gå att fixa på, men jag kanske är alldeles för naiv kanske:surprised:.

Tänker typ elhyvel, då gamla karmen ska monteras bort så går det kanske att hyvla 5-6mm med nån typ av elhyvel ?
 
Redigerat:
T tergo skrev:
ta bort plyfa biten och lägg lite papp och sen ett par remsor drev som du ställer trösklen på ,skulle trösklen svikta på mitten så får palla lite där

finns drev för små ställeplatser [länk]
Smidig tätningsremsa, som det är nu har jag endast 2,5mm på varje sida .. liiiite tajt kan man kanske säga :cry:
 
Ingen med någon snille idé ?
 
S
Såga och/ eller hyvla på karmen.

Är det för tajt för drev kan man foga in och utsida.
 
Narren666
M M@ZE skrev:
Ingen med någon snille idé ?
Jag fattar det som att du ska byta dörren, men behålla karmen?

Jag hade liknande problem när jag bytte fönster. Jag använde expanderade fönsterdrev. Bygger 3mm och expanderar upp tipp 30 mm.

Om du har 2.5 på varje sida kan det bli tajt
Går det inte att hyvla/klyva av några mm på karmen på var sida? Med en ordentlig bordssåg motsvarande?

På istället för plyfan så kan du sätta 5mm distansklossar, och en bottningslist och/eller expanderade fönsterdrev?
 
Narren666 Narren666 skrev:
Jag fattar det som att du ska byta dörren, men behålla karmen?

Jag hade liknande problem när jag bytte fönster. Jag använde expanderade fönsterdrev. Bygger 3mm och expanderar upp tipp 30 mm.

Om du har 2.5 på varje sida kan det bli tajt
Går det inte att hyvla/klyva av några mm på karmen på var sida? Med en ordentlig bordssåg motsvarande?

På istället för plyfan så kan du sätta 5mm distansklossar, och en bottningslist och/eller expanderade fönsterdrev?
Nej befintlig dör och dörrkarm ska bort och bytas ut mot en som jag haft sen tidigare. Ah smart, det skulle ju kunna vara en idé att hyvla karmen istället för reglarna. Fasen man får ju så grymma kloka idéer här ju .. visste väl det :)
 
S sinuslinus skrev:
Såga och/ eller hyvla på karmen.

Är det för tajt för drev kan man foga in och utsida.
Exakt, grymt bra tips, hade inte en tanke på att hyvla av karmen lite. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.