Tänkte åka iväg och köpa en ny dimmer till vardagsrummet då den som sitter idag inte klarar LED-lampor. Fick för mig att öppna och titta på anslutningarna till lampan och dimmern innan jag åkte och fick se följande. I dimmern är det två kablar på samma plint vilket verkade lite förvånande. Har någon mer kvalificerad person här en aning om vad det kan tänkas handla om?

Jag funderar på om det suttit en kronbrytare här tidigare och det är en rest från det? Lite olika färger är det ju med så jag blev lite fundersam. Man ska ju inte lita på färgerna sägs det ju.

I värsta fall får jag ringa ut en elektriker men det känns lite trist för ett så litet jobb.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
japp
gammal krontändning
 
Okej. Så svart nolla i taket m.a.o. Jag hade tänkt byta till ett lamputtag i taket för nuvarande lösning ryms inte i "koppen" på lampan. Hur gör jag med gamla krontändningen då? Behöver jag göra mig av med en anslutning?
 

Bästa svaret

Kron kopplingen var gamla tiders "dimmning"
En brytare med tillhörande tändtråd kopplades till 2 lampor på 15-25W = mysbelysning.
Den andra brytarn med sin tändtråd kopplades till övriga lampor oftast 3-5 st. med 40W lampor = läsbelysning / eller för handarbete. så var det fram till 1975-1980 Sedan kom elektronik så man kunde dimma steglöst.
Slut på historielektionen !

Lita aldrig på färger särskilt i gamla hus! Färgerna tyder på 1950 talet
Fas = Vit
Nolla = Svart
Grön = Tändtråd
Röd =Tändtråd

Det behövs bara en tråd från dimmer till lampan idag. Så använd Grön.

Led är svårt att dimma utan nolla !!
Det finns dimmer som påstår det men oftast ser man ett svagt ljus även när man stängt av.

Ovanför där dimmern sitter har du kanske ett doslock strax under taket Där passerar kanske den svarta kabeln som är nolla i ditt hus, finns den kan du sätta en modern dimmer typ Plejd.

Kolla detta först.

Så här kopplar man i dag med en enkel dum dimmer. Då har man återfjädrande brytare.
OBS Färgerna är från dagens standard.

Med en smart dimmer som PLEJD kan man använda en vridande/ tryck ratt, samt styra all från mobilen.

 
Redigerat:
Okej! Då ska jag ta och rycka ut den röda. Ha de tänkt köra med en nexapuck bakom en vanlig strömbrytare och som jag förstått behövs ingen nolla då?

Finns ingen dosa tyvärr. Är lite osäker på hur allt är draget om jag ska vara ärlig så jag vill helst slippa dra fram nolla till dimmern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.