Hej,
Jag skall byta cirkulationspump och vill ha "plugg&play", vad skall jag tänka på.

1 - Avståndet som talmetern visar
2 - rördimension in och ut (rött grov)
3 - elanslutning som stämmer, standard?
4 - något annat???

//Micke

Cirkulationspump i värmesystem, röda och blåa anslutningsrör, elektrisk kabel, mätsticka på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värmesystem med kopparrör, säkerhetsbrytare, expansionskärl, värmepumpstermostat och vattenfilter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sifferkombinationen 25-40 180 säger i princip det du behöver veta.
25 är gängan
40 är trycket i dm vattenpelare
180 är längden i mm

Tar du en pump med samma siffror så kommer det att passa. Kontakten är olika för olika tillverkare.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Varför vill du byta cirkulationspumpen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför vill du byta cirkulationspumpen?
Den går inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Sifferkombinationen 25-40 180 säger i princip det du behöver veta.
25 är gängan
40 är trycket i dm vattenpelare
180 är längden i mm

Tar du en pump med samma siffror så kommer det att passa. Kontakten är olika för olika tillverkare.
Toppen!
Om jag köper en Grundfos så kanske jag får samma anslutningskontakt?
...eller kan de ha ändrat anslutningar?
 
D Daniel 109 skrev:
Sifferkombinationen 25-40 180 säger i princip det du behöver veta.
25 är gängan
40 är trycket i dm vattenpelare
180 är längden i mm

Tar du en pump med samma siffror så kommer det att passa. Kontakten är olika för olika tillverkare.

25-6 180 går att hitta från andra märken,​

Vad är skillnaden mellan 6 och 40 rent praktiskt?
 
R Risarvaren skrev:
Den går inte.
Trist svar för någon som gärna byter pumpen, men testa byta motorkondensatorn, den sitter under den svarta kåpan. En ersättare kostar en hundralapp och är mer ofta än inte anledningen till att pumpen står still.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Vissa anger max uppfodringshöjd i decimeter andra i meter.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
tommib
En annan anledning till att det inte snurrar är om pumpen stått stilla länge. Då kan man behöva hjälpa ingången med en skruvmejsel. Skruva av det silvriga locket i mitten av pumpen. Därunder hittar du pumpaxeln. Vrid lite på den med en spårmejsel.
 
  • Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
En annan anledning till att det inte snurrar är om pumpen stått stilla länge. Då kan man behöva hjälpa ingången med en skruvmejsel. Skruva av det silvriga locket i mitten av pumpen. Därunder hittar du pumpaxeln. Vrid lite på den med en spårmejsel.
Det är provat ett flertal gånger. Axelns snurrar ett tag, pumpen blir varm och sedan slutar pumpaxlen rotera.

Den sitter i ett fritidshys som vi håller värmt om vintern men då vi besöker huset kanske var trede, var fjörde vecka om vintern så får den under inga omständigheter lägga av, då blir skadorna dyra att reparera.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Här är TS andra tråd om pumpen, den går till och från,
[länk]
Exakt, där står även att jag kommit fram till att den är opplitlig för ett varmställt fritidshus. Nu är det dags för pumpbyte.
Kan jag genom byte av konding få igång befintlig pump så blir den reservpump för framtiden.
 
tommib
R Risarvaren skrev:
Det är provat ett flertal gånger. Axelns snurrar ett tag, pumpen blir varm och sedan slutar pumpaxlen rotera.

Den sitter i ett fritidshys som vi håller värmt om vintern men då vi besöker huset kanske var trede, var fjörde vecka om vintern så får den under inga omständigheter lägga av, då blir skadorna dyra att reparera.
Då förstår jag bättre. Låter väldigt rimligt att byta pump under de förutsättningarna.

Ett temperaturlarm vore kanske bra också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.