Har en Tapwel blandare i handfatet som tydligen har kalkat igen. Vad skall jag välja vid byte? Den skall vara estetiskt snygg och lätt att sära på.

Har slarvat med detta och har mycket kalkhaltigt vatten.
 
BirgitS
Jag vet inte vad du tycker är snyggt men när det gäller underhåll så brukar ju svenska FM Matsson och Mora vara bra eftersom de har lagerför delar under mycket lång tid och rörmokarna är välbekanta med dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad du tycker är snyggt men när det gäller underhåll så brukar ju svenska FM Matsson och Mora vara bra eftersom de har lagerför delar under mycket lång tid och rörmokarna är välbekanta med dem.
Mora är låångt ifrån vad de en gång varit. Har bytt ut alla mina Mora mot Noro som också är svensk och finns i Bygghemma bolagen.

FM mattson enbart i köket och tvättstugan pga stänga av diskmaskin vatten etc.

Dusch har Grohe cc 160 som Fungerar.
 
K-Rauta, Bauhaus m fl har reat ut Noro och Hafa sedan Bygghemmas moderbolag köpt upp dessa företag.

50% på blandare och pop up ventil. Då passade jag på.

Noro (själva kranen) kan du montera för hand utan verktyg.

Noro blandare monterad på handfat utan verktyg, rea hos byggvaruhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Mora är låångt ifrån vad de en gång varit. Har bytt ut alla mina Mora mot Noro som också är svensk och finns i Bygghemma bolagen.

FM mattson enbart i köket och tvättstugan pga stänga av diskmaskin vatten etc.

Dusch har Grohe cc 160 som Fungerar.
Jag skrev visserligen om underhåll och att ha reservdelar under lång tid. Hur länge har då t.ex. Noro reservdelar?

Mora och FM Mattson är samma företag.
Då vill du inte veta vad en hantverkare skrev i forumet om Noro tidigare i veckan, för att inte tala om all kritik mot Bygghemma-koncernen i forumet.
 
Två nya kromade blandare uppackade på ett bord med förpackningar och instruktioner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev visserligen om underhåll och att ha reservdelar under lång tid. Hur länge har då t.ex. Noro reservdelar?

Mora och FM Mattson är samma företag.
Då vill du inte veta vad en hantverkare skrev i forumet om Noro tidigare i veckan, för att inte tala om all kritik mot Bygghemma-koncernen i forumet.
De väljer bort Noro, Hafa etc för de kan inte konkurrera med Bygghemma, det är där skon klämmer.
 
Jag är i detta fall inte så priskänslig utan vill själv kunna ta isär årligen för avkalkning. Men vill ha häftig design ;)
 
BirgitS
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
De väljer bort Noro, Hafa etc för de kan inte konkurrera med Bygghemma, det är där skon klämmer.
De har valt bort dem sen många år.
 
yonna yonna skrev:
Jag är i detta fall inte så priskänslig utan vill själv kunna ta isär årligen för avkalkning. Men vill ha häftig design ;)
Man skall nog inte pilla i en blandare alls oavsett vad man har för avsikt.
Har du hårt vatten så håller blandaren lite kortare mot en som har "mjukt" vatten eller riktig avhärdning.
Man byter den keramiska delen i blandaren när den börjar droppa. Priserna varierar.
 
BirgitS
yonna yonna skrev:
Jag är i detta fall inte så priskänslig utan vill själv kunna ta isär årligen för avkalkning. Men vill ha häftig design ;)
FM Mattsson och Mora har sprängskisser på deras webbplatser så att du kan se hur delarna sitter ihop. Det finns ju också kompetens i forumet när det gäller vanliga blandare och fabrikat, i form av åtminstone en rörmokare, och jag vet att andra har fått hjälp att byta ut förslitna delar efter många år.

Av de två är det Mora som har en mer designinriktad profil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.