Blandarebytet från H-vete

Har ängnat ett antal timmar åt att försöka fundera ut hur jag ska få loss den gamla blandaren från diskhon. Det är snålt med plats minsann. (Se bifogade bilder) Har försökt med skiftnyckel och rörtång utan framgång. Funderar på att göra ett mer kirurgiskt ingrepp och såga av de gamla rören för att försöka klämma på en hylsa och med en förlängningsarm och hylsanyckel dra loss muttern. Men hylsorna jag hittar i handeln går bara upp till 32 mm och den här muttern är 33 mm. Vad är idéen med det? Ska bara VVS människor med specialverktyg komma åt skiten?
Ett annat alternativ är att försöka knacka loss delar av köksinredningen (som ska vara kvar) och sedan demontera slaskrören för att dra ut hela diskhon och vände på åbäket. '
Förslag och idéer emottages tacksamt!

:surprised:
 
Redigerat:
Gå in på "avancerat läge" brevid svara-knappen. Där kan du ladda upp dom.
 
Här kommer bilderna!:D
 
  • DSC01472.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01471.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01470.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01467.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa inkommande vattenrör, tag hjälp att hålla muttern med skiftnyckel eller polygrip och vrid sen på blandaren på ovansidan, det borde funka....
 
Jag har sett ett specialverktyg på Bauhaus för detta (har dock för mig att det kostar typ 1000:-. Det set ut att funka ungefär som en "vinklad" skiftnyckel.

Troligen blir det ungefär samma kostnad om du ringer efter en rörmockare (som gissningsvis har ett sådant verktyg om det är något bra). Och då får du den bytt med garanti för att det lyckas.
 
Men nu när jag ser bilderna. Har du provat att sätta skiftnyckeln nedifrån, och sedan vrida nyckeln med en polygrip. Det är en metod jag har lyckats med vid flera tillfällen på andra svåråtkommliga bultar. Det funkar iofs inte om den är väldigt hårt dragen.
 
hempularen skrev:
Jag har sett ett specialverktyg på Bauhaus för detta (har dock för mig att det kostar typ 1000:-. Det set ut att funka ungefär som en "vinklad" skiftnyckel.

Troligen blir det ungefär samma kostnad om du ringer efter en rörmockare (som gissningsvis har ett sådant verktyg om det är något bra). Och då får du den bytt med garanti för att det lyckas.
Sett samma verktyg i katalog hos antingen jula, haraldnyborg eller classe för betydligt moderatare summa (200-300kr?). Vet inte vad den kallas och hittade inte på deras webbutik. Men någon annan kanske kan slå till minnet och hitta en länk
 
Oj, En sådan skall jag köpa som "bra att ha" verktyg. Annars är ju risken att man bara får tag på 1000kr versionen när den behövs.


Linnex, om du skaffar en kan du väl lägga upp en recension här.
 
hempularen skrev:
Linnex, om du skaffar en kan du väl lägga upp en recension här.
Mja... inte på länge. Mitt kök är färdigt (förutom några lister) och jag satte dit kranan innan jag satte bänken på plats.
 
hempularen skrev:
kan du väl lägga upp en recension här.
Jag har tyvärr inte testat Biltema´s variant. Däremot är jag ägare till en betydligt äldre modell. Den är från 50-talet, misstänker jag.

Biltema´s verkar vara lite klumpigare i utförandet jämfört med min. Därför tror jag, att den jag har, kommer ännu bättre åt där det är trångt. I vilket fall som helst, är den guld värd de gånger man vill ha loss en blandare. :)
 
Har inte fått tag i "kranverktyget" än. Biltema ligger ända ute i Botkyrka. Provade igen att med rörtång försöka dra ovanifrån och hålla emot med skiftnyckel underifrån. Det gick inte. Man orkar inte hålla emot underifrån även om man försöker att fuska med att ha stöd mot skruvmejsel eller liknande. Vilket vidrigt jobb!
Har skuvat fast den nya kranen på slangarna men det läcker åndå. Hur mycket vågar man dra åt innan gängerna går?

:confused:

P.s. vad dåligt att man måste vara inloggad för att se bilderna. Det är bara en person max två som verkar ha sett dom.d.s.
 
  • DSC01473.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01474.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten hur får man loss dom handtagen?
 
Öppna kranarna för fullt och dra sedan plastvredet rakt ut.
 
Nu fick vi loss kranmuttern med verktyget från Biltema! Tack så väldigt mycket för det toppen tipset! Nu undrar jag över hur man ska linda in hampan jag köpte på Biltema. Är det förmodligen runt gängen? Hur mycket ska man använda?

Mvh

Marlon69:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.