Hej, ska fixa till lite bättre i tvättstugan. Kommer bifoga lite bilder och vill gärna ha tips och råd.

Tänkte byta diskho, blandare och bänkskiva. Som det är nu så sitter det en duschblandare.

Duschblandaren med ingående rör;
Kromad duschblandare monterad på vägg med ingående rör och temperaturmarkeringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom går ner såklart och det ser ut så här:
Bild på befintlig duschblandare och anslutningsrör inför byte i tvättstuga renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte så här, är det bara skruva bort blandaren, ta bort rören under den ner till dom där kopplingarna, och skruva dit stålomspunna slangarna till nya köksblandaren jag tänkte köpa och ha fastmonterad på bänkskivan? Måttet från den NEDRE skruvkopplingen på vattenröret där upp till bänkskivan är 50cm.



Den andra frågan, söker lite tips hur ni skulle gjort. Denna nu tvättstuga/toa är en gammal dusch så det är alltså en duschbrunn där, det ser ut så här;
Bild på en befintlig duschblandarinstallation med synliga rör och en duschbrunn i ett renoveringsprojekt av en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kommer så klart först att rengöra brunnen, men hur ska jag få nya vattenlåset att bli så bra som möjligt.

Jag tänkte göra något med silen ni ser ligger där uppe i vänstra hörnet och limma fast en stos eller något liknande på den, självklart ta upp ett hål för den. Men lite tips och råd mottages gärna som sagt.

Vill inte ta upp golvet och göra om helt och hållet.

Tack på förhand!
 
Den andra frågan om vattenlåset, knäppte lite konstig bild men ska förklara hur vattenlåset sitter fast.

Vattenlåset sitter fastskruvat under bänkskivan med ett stålband. Så den gråa avloppsbiten ni ser som går ner till golvbrunn. Den är lös.

Ni förstår att jag vill göra om det.
 
Du behöver inget vattenlås när det går ner i brunn så där.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du behöver inget vattenlås när det går ner i brunn så där.

Hur skulle du gjort om det? Jag har inga idér alls som det är nu, har ju även slang som går dit för tvättmaskin. Ska jag bara ploppa dit ett rör rätt ner och göra en T anslutning för tvättmaskinsslang?

Följer nämligen med vattenlås till diskhon. (Ikea)
 
Det där med avloppslösningen kanske jag få fundera ut när jag satt dit blandare, diskho och bänkskiva. Då kanske det klarnar i huvudet.


Men det där med stålomspunna slangar då från blandaren, är som skrivet 50cm från bänkskiva till nedre kopplingen och slangarna som sitter på blandaren är 35cm.

Går dessa slangar som sitter original att byta så jag köper 50-60cm långa slangar och ersätter dom?

Eller kommer jag behöva anlita en rörmokare som skruvar dit rörstumpar på 20cm och kopplar in blandaren åt mig?

Är ingen rörmokare och vill gärna ha det tätt när man inte är hemma om dagarna!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.