Har läst en hel del i detta forum om byte av blandare, olika kopplingar mm och imponerats över både engegemang och kunskap hos er som skriver här. Skall byta ut min gamla blandare mot en Mora MMIX. Gamla blandaren har 10mm anslutningar för varmt och kallt vatten samt till tvättmaskinen. Rören är 12mm och slangen till tvättmaskinen ca 17mm (2/3 tum?). Kopplingarna samt T-kopplingen vid Ballofixen (matning till utepost) ser ut att vara märkta med TA FPL, de till varmt och kallt vatten med 10/12 men den för tvättmaskinen kan jag inte se hur den är märkt.

När jag läst på forumet så tolkar jag att man bör ha Ballofixer före blandaren och då gärna från Vatette. Måttet från diskbänken till övre delen av kopplingarna är ca 33cm och 44cm till T-kopplingen. I instruktionen för Mora blandaren står att slangarna är 10mm och mutter för dessa skall vara G3/8, för tvättmaskinsanslutningen G1/2. Längden på slangarna från Mora blandaren är ca 40cm vilket innebär att det är svårt att få ut den längden om Ballofixer skall monteras även om det sker direkt ovanför T-kopplingen.

Hur tycker ni att jag skall lösa detta och vilka delar behövs för att ansluta.
 
  • Röranslutningar och kopplingar för blandare med Ballofixventil, märkta rör och sladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny Mora MMIX-blandare med 10mm anslutningsslangar förberedd för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
har du tur så behöver du bara 2 st 10mm klämringar och använder de gamle muttrarna om de nye slangarna räcker ner
annars sätt två ballofixer 12-10 mm
 
Redigerat:
T tergo skrev:
har du tur så behöver du bara 2 st 10mm klämringar och använder de gamle muttrarna om de nye slangarna räcker ner
annars sätt två ballofixer 12-10 mm
Slangarna räcker defenitift ner, snararare problem med att de skulle bli för långa i så fall, gör det något om de är böjda (som ett S)? Har läst i andra trådar att det är känsligt med klämringar från andra fabrikat än kopplingarna, finns det TA klämringar att få tag i?
 
att slangarna är lite böjda spelar ingen roll.
jag har själv använt klämmringar som jag inte vet om de var av samma märke som kopplingen några gånger utan problem

är det kök eller tvättstuga du skall montera blandaren i ?
 
T tergo skrev:
att slangarna är lite böjda spelar ingen roll.
jag har själv använt klämmringar som jag inte vet om de var av samma märke som kopplingen några gånger utan problem

är det kök eller tvättstuga du skall montera blandaren i ?
Tvättstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.