Hejsan!

Det är så att jag har kontaktat vaktmästaren för att jag vill byta blandare i min lägenhet(bostadsrätt). Frågade då hur jag skulle göra. För det måste vara en kran som stänger av vattnet. Han gick under diskbänken och sa att jag redan har en kran. Jaha, så jag gick under och kollade när han gick och såg ingen. Borde väl vara något med handtag tänkte jag.

Ringde hit en rörmokare som skulle installera en kran under diskbänken. Men han sa att jag redan har en. Så han typ sprang iväg nästan. Behövde ej betala något. Men vart fan sitter kranen!?

Bifogar två bilder

20141007_123708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141007_123748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det den silvriga som är kranen? Så man tar en liten skruvmejsel och skruvar in skruven så stängs vattnet av?
 
Skruven på den blanka delen. Spårskruvmejsel eller insex kan användas. Använd helst insex.
 
Om du inte känner igen en ballofix (kranen) så borde du kanske bett rörmokaren installera din nya blandare, det låter som upplagt för vattenläcka här.
Vet du hur du ska göra med kopplingar och så?
 
Krilleman
Använd insex. Vrid ett kvarts varv tillhöger. Då ska vattnet vara avstängt. Du har alltså minikulbentiler!

Kontrollera i blandaren att det slutar rinna vatten.

Är T-röret i ovankant till för diskmaskin bör du ta bort det i samma veva. Har du köpt en blandare med diskmaskinsavstängning?
 
Stefan N skrev:
Om du inte känner igen en ballofix (kranen) så borde du kanske bett rörmokaren installera din nya blandare, det låter som upplagt för vattenläcka här.
Vet du hur du ska göra med kopplingar och så?
Har aldrig sett en ballofix förut.
Jag har ingen blandare än. Ville få dit en kran först.


krilleman_215 skrev:
Använd insex. Vrid ett kvarts varv tillhöger. Då ska vattnet vara avstängt. Du har alltså minikulbentiler!

Kontrollera i blandaren att det slutar rinna vatten.

Är T-röret i ovankant till för diskmaskin bör du ta bort det i samma veva. Har du köpt en blandare med diskmaskinsavstängning?

Jag har inte köpt någon blandare än.
Är det smartare att köpa en blandare med diskmaskinsavstägning?

Kan väl inte vara så himla svårt att byta själv? Borde finnas bra manualler/filmklipp hur man gör?
 
Det är inte så svårt utan det är mest konsekvenser av att misslyckas som blir stora om du förstår.
Du behöver nya klämringar och stödhylsor (rätt storlekar) och blandare med avstängning ovan diskbänk till diskmaskin.
T-röret till diskmaskin kan du plocka bort helt.
Du behöver förmodligen kapa rören på nya blandaren (rörkap, inte såg).
 
Med tanke på hur många hempulare som misslyckas med just detta skulle jag nog säga att det är ganska svårt.
 
Och med tanke på att eventuella problem kanske inte märks med en gång så kan ett läckage skapa stora problem som på sikt bekostas TS. Nja, jag vet precis hur man gör och hur man inte bör göra - Men ringer ändå alltid röris....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.